Villamos 1074-es belseje


Forrás: 
Szentendrei Közlekedési Múzeum
Villamos 1074-es belseje

A fantasztikus 1000-es (kéttengelyű) villamosok egyik igen szép változata az 1074-es, ami még az '50-es években is közlekedett.
Figyelemre méltó: "fapados", felül középen húzódik a "kalauz-csengő" szíja, néhány lelógó húzóval, a nyitott peront üvegezett tolóajtó választja el a belsőtől, az ablakokra árnyékolót lehetett lehúzni.

Köszönöm a képet!
Az árnyékolóra nem is emlékszem. A villamosvezető helyére
viszont igen. Teljesen szabadon volt. Egy ivben hajlitott
vascső választotta el az utasoktól. Aztán volt neki egy csengője,
mint az autóknak a duda. Hatalmasat kellett rácsapni, hogy szóljon. Még arra is emlékszem, hogy télen rettenetesen hideg volt a villamoson.
profugus

leguan képe

... és a nyitott peronon télen a vezető fülvédős "usanka"-sapkában, bokáig érő, bundabéléses egyenköpenyben, óriási nemezcsizmában álldogált.

Igen emlékszem.Nem védte semmi.Itt jól látható:
http://www.retronom.hu/node/6206
Egy villamosvezető - aki később házasság révén a rokonom lett-
mondta, hogy télen rendszeresen lebénult a dereka a hidegtől,
a kollégáknak úgy kellett kiemelniük a végállomásnál. (A beszkárt
bundakabátját később meg is vettem tőle. Most is megvan.)
Egy volt tanárom - akit az ötvenes években letiltottak a katedráról mert az volt a munkásosztály elleni bűne, hogy latint
tanitott- is vill.vezető volt. Neki meg a keze fagyott oda a
vasfogantyúhoz. Viszont Sztahanovista Oklevelet kapott! Büszke
volt rá nagyon.Be is kereteztette.
Egyébként most, hogy aludtam rá egyet, emlékszem az árnyékolóra.
Nem lehetett lehúzni végig, csak k.b. 30-50 centimétert.
Ezek a villamosok mindent kibirtak. Nem emlékszem, hogy valaha
is lerobbantak volna. - Régen nagy havak, és nagy hidegek voltak.-
profugus

Nos elég öreg vegyok. Amokor kisgyerek voltam (50-es évek) mindenhol álltak a villamosvezetők, még nem volt ülés nekik. Igen, a hideg peron miatt télen bundában.

A legtöbb kocsinak nem volt csukható ajtaja, csak a GANZ UV (becenéven: Stuka) villamosokon volt zárható ajtó. Akkoriban ott is álltak a vezetők, később tettek be ülést nekik.

https://hu.wikipedia.org/wiki/Ganz_UV

 

Hát igen, akkoriban ez egy kemény munkahely volt, de nyáron sem volt sokkal jobb, akkor meg a melegtől és a kiszáradástól lettek rosszul villamosvezetők. A csodacombinókban legalább a vezetőnek jó körülménye van. Nagyapám fékező volt tehervonaton, télen fütyülő szélben minusz 2o fokban a fűtetlen hátsó kalyibában, olyan ma már nem haszálatos. És sokszor 6-8 órás folyamatos menetekkel, akár Záhonyig, 24-48-as munkabeosztásban.

Feribá
A híres szombathelyi villamoson volt egy kis tartály, amibe a vezető egy kis lapáttal télen homokot szórt, az aztán egy csövön lefolyt a kerekek elé, hogy ne csússzon a sín elinduláskor. Hamarosan teszek fel villamos képeket.

leguan képe

Ilyen volt a budapestieken is. Később pedig lábpedállal engedték egy tartályból a homokot. (Még a fülemben van a pedálozás bum-bum-bumja.)
Egyébként itt van egy jó villamosos oldal.

A régi pesti villamosokon is tartályból egy odaláncolt kis fém kanál féleséggel lapátolták a homokot a sinekre. A felujitott fémvázasokon és az ujabb tipusokon már nem volt ilyen. Aztán a kalauz csengője lett kiváltva egy berregővel és lukas fémhengerben lévő piros lámpával az ajtóknál.

Olvasva a nagyapja munkájáról bele is borzongtam.
Úgy veszem ki, hogy a fékező külön munka.Eddig úgy tudtam, hogy
a sarus végezte a fékezést. - Az sem egy leány álom.

Pontosan én se tudom hogyan volt, szegény még gyerekkoromban meghalt, ennyire emlékszem az elmondásából. Fékező volt a hivatalos neve a munkájának, valami kalibában ült a vonat végén, bejárta az egész országot, sokszor ott is aludtak a határnál, kimondottan vasutasoknak létesitett pihenőhelyeken és csak másnap jöttek vissza. A rendezőpályaudvari fékező az rak le valami sarut, ami megállitja a tehervagonokat tán a gurítón. Szegény nagyapámat munka közben egy majdnem végzetes baleset érte, fél keze odalett, de még akkor sem küldték el a vasúttól, könnyitett munkát kapott egy állomáson. Akkoriban a  MÁV még egy ilyen cég volt.

Köszönöm a választ!
Most, hogy irja, beugrik a sarus.TV-ben láttam, úgy ahogy irja;
rendezőpályaudvarok guritóján használják. De láttam is ilyen sarut valamelyik vasútállomáson a földön. Fémből volt, és hozzá
volt hegesztve egy hosszú nyél.
A nagyapát nagyon sajnálom, és persze tiszteletem a munkájáért!

Kalmopirin képe

Halovány emlékeim szerint még a 60-as évek közepe(? vége?)-felé is közlekedett a 47-es vonalán, és így átment a Szabadság hídon.

 

Vagy a másik tipp, hogy a Váci úton ment. Sajnos már kicsit rég volt így nem emlékszem pontosan.

 

:: Kalmopirin