Orion HS-400 hagszoró


Forrás: 
Saját:)
Orion HS-400 hagszoró

Hozzá jutottam 2 pár hangfalhoz:).Szerintem kellemesen zenélnek még mindig(bár nem vagyunk egyformák).Most mind a négy egyszerre szól,és egy álom:))

gti3per888 képe

Szerváltam mostanában egy ilyen hangfal párt, tényleg jó a hangjuk. A basszusa is elég izmos a dupla mély miatt.

Üdv, javaslom, hogy a telefon kábelezést ami ezekben a dobozokban van, kábelezd át 0,75, vagy 1-es réz kábelekre.Meg fogsz lepődni mit tartogatnak hangban még ezek a dobozok.

Sziasztok!

Jó magam is lecseréltem a kábelezését 1,5 sodrott vörösréz vezetékre, mivel két pár van kipróbáltam mind a kettőt.

A teszt során mérföld hosszal a módosított változat nyert.

Így a másik párat is átkábeleztem.

A következő tuning banándugózható aranyozott csatlakozók lesznek.

Üdv Atesz

Hello mindenkinek!!! Olyan kérdésem lenne hogy Hs 400-asomba akarok bekötni Hs 500-as hangváltót. Viszont nem nagyon vágom a bekötését. Esetleg tudna nekem valaki ebben segíteni? Valami rajzal vagy esetleg itt leírva?

Előre is köszi!!!

A hs 500 váltója nem a 400-as hangszóró készletéhez van tervezve. Helyedben meg sem próbálnám bele rakni. Még talán a hs-280 váltója el menne benne, bár még sohasem próbáltam átrakni.

hangszoros képe

Ne tedd, mert siralmas lesz, inkább turók neked egyy 400-as váltot, de azt köne tudnom 4, vagy 8 ohmos. Ha aktuális jelezd

Raktam volna fel képet, de nem tudtam kitalálni, hogy kell

atis képe

szia atesz!

nekem akai hangfalaim vannak,és azokat átkábeleztem .

a gyári sodrott vezit,kicseréltem tömör 1mm-es rézre,a hajtásokat meg rádiuszosra csináltam.

nekem megdöbbentö volt a gyári.és az átkábelezett közötti különbség!!!

 

üdv:atis

Szia atis!

Igen valóban akár ilyen is lehet egy kis beavatkozás, érdekes, hogy nem akármilyen erősítővel szól szépen, mondjuk mára Marantz ok és a nagy STR-V5 ös Sony maradt, de ezekkel kiválóan szól, a Technics nem tetszett neki, no de ezt nem írnám a Technics kárára mert más újabb technológia.

Nekem pl a HS-500 projekt van futóban éppen, kicsit átdolgozom a váltót, kábelcsere, hangfal csati.

Az sem kizárt, hogy egy teljesen új váltót építek neki, kicsit ipari az eredeti....

Visszatérve a TE megoldásodra, hm egész frappáns, lehet én is kipróbálom.

Sokan nem hiszik el azt, hogy milyen sokat jelent a vezető keresztmetszete minősége....

No azért nem High End avagy Audiophile átalakítást hajtunk végre mivel a hangszórók meg sem közelítik ezt a szintet de hatásos és érezhető "érzékelhető" különbség van.

Ez a cselekedet még nem helyezi át az újrakábelezett hangfalakat a nem gyári kategóriába, mivel a főelemek ugyan azok, így nem veszít értékéből.

Eddig mindenkinek javasoltam eme művelet végrehajtását és nekik is bejött.

8 fülpár csak nem téved főleg A-B teszt nél, amit én is természetesen meghallgattam.

Sodrott 1,5 Nmm es is eléggé hallható különbséget produkált, a magasok sem voltak már olyan hangosak illetve karcosak, illetve a közép sem trombitál, a mélyek nem rosszak, de egy ilyen mélységű doboz nem sub-bass ra van kifejlesztve.

Amit most kedvel az a klasszikus művek, jazz, blues, oldies.

Teszt erősítő Marantz model 2230, Sony STR-V 5.

További jó tuningolást.

Üdv Atesz

 

 

Pedig egy normális váltóval csoodák művelhetők bármilyen hangszórókészletnél, persze ahhoz már nem csak (főleg nem) fülpárok kellenek.

Szerbusz shalafi66!

Egyetértek veled, csupán a hangszórók freq menetével kell tisztában lenni és nincsen lehetetlen.

Atesz

Meg még kb. 100 másik lényeges paraméterrel..

Igen ahogy mondod, ez nyilvánvalóan így is van.

Atesz

 

hangszoros képe

A szoci hangszorókat is nagyon meglehet tuningolni

Mentől többet dolgozik az ember annál jobb lesz, sajnos a munkaóra is megy bele.

A kérdés meddig éri meg

Shalafival óvatosan, mert nem hisz a meghalgatásban, csak a TS paramétereken nyargal. Ja és az élőfába beleköt, most is ki van tiltva az index hangfal topikból emiatt

Szerbusz László!

Igen a ts paraméterekre kihegyezett hangsugárzók nem mindig hozzák azt az érzést, hogy jól szólnak, ez már elektroakusztika a javából, kicsit érdekes, hogy például egy angol AR is a ts szerint maga a botrány, de hangban nehezen iskolázható le a kategóriájában.

Érdekes dolgok ezek.

Hallottam már ilyet és olyat is, nem mentem bele a kapcsolási mélységekbe, a zene hallgatása nem erről szól, ahhoz ki kell üríteni a fejet.

Atesz

 

 

:D Ez egy vicc.

Szerbusz shalafi66!

Akár lehet vicc is, de inkább figyelmességnek hívnám talán, aki egy kicsit is jártas a híradás technika terén, ne adj isten valamit kezdeni akar egy régi hangfallal, no nem totál átalakítani, mert az tényleg iskola szintű tudást kíván, csupán alap dolgokat modifikál, a keresztváltóhoz már törni kell a fejet rendesen, a doboz térfogat kompatibilitásról nem is beszélve, a hangszórók freki átviteli,db, qts és mindezen adatok átfedési görbéjéről.

 

Én olyan hangfalon 1 percnél tovább nem hallgatok zenét ami "nekem" nem jó, de a lehetőséget mint olyat megragadom, mivel tulajdonomba van ezért az alapvető dolgokat átnézem benne ha nagyon nem kerek valami.

Így volt ez a hs 400 as és a hs 500 esetén is.

A következők történtek, a 400 as csupán vezetékezve lett, a keresztváltó maradt, kondi azonos értékűre cserélve induktivitás ellenőrizve.

Összeraktam és más nem történt, a hangja mivel ezt a tesztet két páron figyeltem meg, reálisnak bizonyult ezt hívják A-B-A-B tesztnek !egy azon erősítővel!.

Természetesen a modifikált győzött, új vastag keresztmetszetű vezető és a kondenzátor csere miatt.

 

Az 500 as az már elég durva volt, gondoltam rá, hogy építtetek egy váltót hozzá, de előttem egy őrült barkácsoló Mekk Elek nyúlt bele, így inkább az eredeti állapotot akartam elérni "megközelíteni". A mély keresztváltó taktusa szét lett buherálva, az induktivitásból hiányzott a tekercs és egy fix kötést csinált a lángész olyan zsenialitással , hogy a vasmagot visszarakta rá, hogy véletlenül se jöjjön senki rá, hogy mi a gond, csak mérés után.

Ez állttal a mély hangosabb volt mint a közép és a magas mivel "közel" 3 khz ig volt elengedve ahol ez a nagy dohogó már igencsak kiabál, én vissza alakítottam pótoltam a tekercset, vezeték csere itt is, a sarukat száműztem örökre.

A védelmi relét egy komolyabb hermetikusan zárt Omron relére cseréltem, mert a régi már az érintkezőin el volt nagyon oxidálódva és bezavart néha, "sercegett" a nagyobb mélyeknél.

A magas közép téren minden rendbe volt, ezt követte a komplett kondenzátor csere és a csillapító szövetet kihajítottam belőle, kapott tisztességes ipari vattát és finis!

Szép és "jó" hs 500 as "gyári" állapotban.

Nem is piszkálom pedig nagy a kísértés de inkább hagyom, talán még újra fóliázom, de az se biztos.

Bár a váltót meg akartam építtetni újra korrektebb elemekkel, de a doboz annyit nem ér, 1 induktivitás is baromi drága 1000 ft felett van hát még 2*4 és a megépítés egyéb költségei.

Látod nem is bújtam bele nagyon XD

Az AR hangszórós történet csak vicc volt, kíváncsi voltam, hogy tényleg olyan harapós vagy e, látom igen XD

Atesz

 

Kiss Béla lászló képe

Üdv László, bár nem ismerem shalafi66-felhasználót, de a hozzászólásaival itt, ebben a témában egyet kell, hogy értsek. Sajnos a probléma összetettebb, mint gondolnánk, igenis lényeges dolog, hogy az adott hangszórókészletnek, és magának a doboznak az összes figyelembe veendő paraméterét ismerjük a modifikálás előtt, vagy annak során. Mert bizony akármilyen gyatra is egy gyári kommersz hangsugárzó (pl a VT DC2550 és haverjai), a doboz, a crossover és a hangszórók összehangolt rendszert alkotnak (ami lehet jó, vagy nagyon pocsék) mert IPARI SZABVÁNYOK tömegét kellett kielégíteniük, és nemcsak pl a DIN45500-at. Mert pl: a szabvány tartalmazza azt is, hogy az adott hangsugárzó adott mérőjel, és/vayg zajjellegű vezérlés hatására milyen jellegű reaktív terhelést jelent az erősítő számára, és ez miként módosítja a generátor (erősítő) fázismenetét, kimenő teljesítményét és illsztési impedanciáját, adott csillapítási tényező mellett. És ez egy a sokból, amik mind szabványban rögzített értékek! Mert szép az, ha itt-ott modifikálok, és eltűnik a trombitálós középtartomány, helyükre kerülnek a hangszerek, mélyebbre hatolnak a mélyhangok, de az így megváltoztatott komplex rendszer lehet, hogy szétfőzi az erősítőt az említett problémák miatt. Nem egy ilyen és hasonló nívós, klasszis gép került hozzám javításra hasonló dolgok miatt. Szigorúan vonatkozik ez a nem-méretezett reflexnyílásokra, labiritusokra, sávszűrős ládákra is!

Szerintem modifikálni lehet, de csakis szakszerűen, minden lényeges paraméter ismerete mellett, és utána jöhet az auditív meghallgatás.  Ennek a témának igen komoly szakirodalma és matematikája van, ezeket egyetemi jegyzetek szintjén kell keresni.

Azért létezik megoldás, ami nem rontja el az impedanciamenetet, és még jobban is szól.. Sőt, általában ami valóban jobban szól, az mérve is jobb.

Laki Géza képe

 

"Szerintem modifikálni lehet, de csakis szakszerűen, minden lényeges paraméter ismerete mellett, és utána jöhet az auditív meghallgatás.  Ennek a témának igen komoly szakirodalma és matematikája van, ezeket egyetemi jegyzetek szintjén kell keresni"

Ezzel a pár sorával Kedves László teljes egészében egyet lehet érteni. Talán nem is kell egyetemi jegyzeteket bújni,elegendő lenne az ide vonatkozó alapokkal tisztába lenni. Vallom azt,hogy ha annó egy készüléket a hozzá való hangfallal együtt megterveztek,akkor azok az előírásoknak és a követelményeknek meg is feleltek. Ebből az is következik,hogy utólag semmi féle házilagos módosításokkal (átkábelezés, hangváltók L.és C. tagjainak cseréje, stb.) nem lehet az eredetitől "jobbat csinálni" Ha mégis átalakítják,és azt a tulajdonos jobb minőségűnek itéli,az csak kizárólag szubjektív megitélés lehet,ami viszont a fizika törvényeivel nem magyarázható.

Annak külön örülök,hogy előkerült ez a téma,és így talán a meddő vitákat is sikerül csökkenteni. Üdv:Géza

Pedig az elektroakusztikával kapcsolatos infók nagyrészt tényleg egyetemi jegyzetek szintjén keresendők, vagy a megfelelő szabványokban, és a számtalan AES-nél elérhető cikkben.

 

A hangsugárzókra sajnos nem vonatkozik ez a szintű megtervezettség, az orionnál kb. az összes hangszóró és hangsugárzó, a Videotonnnál a hangsugárzók (dobozok és hangváltók oldaláról nézve) a Preludium második verziójának kivételével szinte mind iszonyatos tervezési hibákkal kerültek ki a felhasználókhoz. Maguk a tervezőik sem tudták, nem ismerték még azokat az információkat, amikkel jól, vagy jobban elkészíthették volna az adott termékeket.

 

Ezek a hibák természetesen utólag javíthatók, és pont a "fizika" de inkább elektroakusztika "törvényei" segíthetnek ebben.

Laki Géza képe

"Maguk a tervezőik sem tudták, nem ismerték még azokat az információkat, amikkel jól, vagy jobban elkészíthették volna az adott termékeket"

És ha ehhez hozzáadjuk még, hogy a fizika törvényei is megváltoztak évek során, (már ha igaz, "A hangsugárzókra sajnos nem vonatkozik....")

akkor ezekszerint az jön le: hogy csinálták,de minek,ha évekre rá abból más jobbat, megint más mégjobbat tud csinálni. 

Én személy szerint  így értelmezem a fenti leírást. Hozzáfűzni valóm csak annyi, hogy a sok százra tehető-de kevés érdemi- hsz.-ok szakmai részét már abban az időben is ismerte a szakma, itt új elem,szakmai megoldás nem fedezhető fel. És ha a szakma ismerte,akkor alkalmazta is. Na erre mondaná Renczes Tamás tanár úr: Nincs új a nap alatt! 

Ugyan. A b-reflex dobozok méretezéséig sem jutottak el. A hangszórók helyettesítő képlete, és a T-S model pedig kb. akkor jött divatba, amikor a VT-nél elkezdték méregetni. Nem beszélve a hangszórók-hangsugárzók dinamikus viselkedéséről, a hangváltótervezés helyes lépéseiről, a tankönyvi képletek hasztalanságáról, elektromos, és akusztikus átvitel különbségéről, stb. Lehetne napestig sorolni. Az akkori "szakma" ezekről, és még számtalan lényeges szabályról semmit nem tudott. Ezt bizonyítják a tények, mint például az, hogy az Orionnak egyetlen normális hangváltója sem volt a néhány évtized alatt, amit hangkeltő eszkzök létrehozásával töltöttek.

 

A valóság, vagyis a fizika nem változott, ezek a hangsugárzók ma is ugyanolyan rosszul működnek, mint régen, a tudásanyag viszont alapvetően átalakult, szóval ma már tudjuk, hogy mi miért nem volt jó.

 

Klinger is pl. feltételezem, hogy a szakmához gondolta sorolni magát, ennek ellenére a könyve tele van tévedésekkel, és olyan információkkal, amik már akkor is elavultnak számítottak, mikor kiadták az írásait. És ilyen szempontból a hazai "szakma" sem állt sokkal jobban, néhány érdekes kivételtől (pl. Huszty Dénes, vagy a VT membránok tervezői, Polczer, Niedetzky) eltekintve... Hát ilyen az élet.

Laki Géza képe

x1.jpg

 

Centire vagy kilóra?

panblue képe

Nekem tetszik! :)

panblue

Nekem annyira nem, mert a térfogata egyetlen 300mm-es hangszórónak sem felel meg (kb. 50-es átmérőjű hsz kellene hozzá), de ettől is nagyobb baj, hogy valamivel 50Hz fölé hangolja a rezonátort, így legfeljebb annyi haszna van, hogy szép nagy kiemeléseket (6-10dB) kapunk 80-100Hz környékén.. hadd rezegjen az ablaküveg.

Illetve az oldalarányok hibás megválasztása miatt szintén erőszakos rezonanciákra lehet számítani a 200Hz fölötti 3 oktávban.

 

Hm, csak nekem van olyan érzésem, hogy már korábban is ilyen, és ehhez hasonló infromációhiányokra céloztam?

panblue képe

Sziasztok!

Sajnálattal tapasztalom hogy shalafi-nak semmi humorérzéke,hisz ki venné komolyan a fenti "móricka-ábrát"?

No de sebaj,megint csak bebizonyosodik hogy ki tölt fel ide jókedvvel és poén gyanánt is..na meg ki az aki mindent csak kritizál...és feleslegesen okfejt illetve számolgat pl. egy ilyen ábra alapján :))))))))))

Viszont: természetesen más méretekkel de láttam ilyen hangdobozt működni (mint a móeicka-ábra-beli) :)))

Természetesen más méretekkel,de a reflex-méretezés hasonlóan "elrettentő" volt :))) ugyanis mint az ábrán - sima négyzetes nyílás lett kialakítva a doboz anyagából,kb. 15x5 cm-es nyílás,kb. 10 cm hosszal.

Ez egy unitra doboz volt szélessávú 30 cm-es hangszóróval szerelve.

Most ne elemezgessük hogy milyen minőségű stb volt anno ez a kivitel...

Önmagához képest igenis kellemesen és szépen szólt,most megkérem shalafit (előre) hogy ne húzza le,ne hasonlítgassa csúcs dobozokhoz,ne kössön bele hogy esetleg 10-12 kHz fölött nem is szólt meg hogy ilyen meg olyan szabványnak nem is felelt meg.

Ezt most rövidre zárom.

Szép napot mindenkinek!

panblue :)))))))))))))

Az a baj, hogy az elektroakusztikában használt eszközöknek sincs humorérzéke, de mindkettőnktől jobban tudják a fizikát. :D

 

Mellesleg, nem értem, miféle nagy szellemesség van egy használthatatlan rajzban, amit teljesen komolyan töltött fel a hozzászólás írója, hogy megmutassa mit is tudtak 1962-ben (hát sikerült).

 

panblue, sztem valamit nagyon félreolvashattál. ;-) Ennek az egésznek semmi köze a humorhoz, még akkor sem, ha 15 szmájlit pakolsz egy hozzászólásba.

 

Ui. A doboz anyagából kialakított reflexnyílásokban semmi ""elrettentő"" nincs, teljesen jól működnek, ha megfelelően méretezik.

Laki Géza képe

 

 .

Hja, kenjük be sellakkal, meg cseréljük ki az alu hozdozós lengőcsévét, lehetőleg három rétegűre, papíralapon. :D És mindjárt tökéletes lesz.

 

Az indexről azért vagyok tiltva, mert anafaß h***ének neveztelek. ;-)

panblue képe

Kedves Mindenki!

Sokszor a paraméterek becsapósak és valóban a FÜL és egy kis kisérletező kedv adja meg a megfelelő végeredményt-beépítés és kialakítás terén :)

Amúgy van egy bizonyos egyensúly az általánosan legyártott nagyszériás (tömeggyártott) hangszórók esetén.Ez az egyensúly nagyon elnagyolva és érthetően a két alap adatra vonatkozik: a Vas és Qts tényezőkre.

Általában ha az egyik hasoló kaliberű hangszórónak nagy a  Vas (liter térf. egyenérték) akkor a Qts (jósági tényező) adata relatíve kicsi míg a másik hangszórónak kicsi a Vas értéke és nagyobb a Qts értéke.

Még konkrétabban - (tapasztalatok és irodalom alapján) a hangszóró Qts értéke 0,7 és 1 között zárt hangdoboz kialakítást kíván meg, <= 07 értéken

ízlés és egyéb értékek figyelembe vételével akár zárt akár reflex kialakításban is működik a dolog,míg nagyjából 0,25-0,5 között reflex doboz ideális.

Természetesen a reflex hangolása stb külön fejezet.

Még általánosan: a lágy felfüggesztésű hangszórók általában zárt dobozban szólnak kiegyenlítetten és szépen megfogva a vákuum által,

(akusztikus felfüggesztés) míg a keményebb felfüggesztésű hangszórók

reflex dobozba ajánlottak.

De ez sem mindíg van így...szóval az egész egy komplex,összetett,több lépcsős dolog,a mérések viszont valóban nem mindíg döntőek,főleg a süketszobásak.Mert otthon nem olyanban hallgatod :))))))))))))))))

panblue

Szerbusz Péter!

Szerintem ezt amit írtál mindenkinek el kéne olvasnia!

Nem lenne ennyi vita, és félreértés!

Atesz

Ez csak a mélytartomány, ugyanis a T-S paraméterek kb. 300Hz-ig érzetetik legjobban a hatásukat, és nagyon sok lényeges zenei történés frekvenciában efölött helyezkedik el.

 

A zárt dobozban nincs vákuum, ez nem kompresszor, és a hangszóró felfüggesztésének szinte semmi köze nincs ahhoz, hogy zárt, vagy b-reflex, vagy a kettő közötti átmenet felel meg neki dobozként. Ez főleg a T-S paraméterektől függ, de sosem egy vagy két kiemelt-kiragadott értéktől, hanem mindegyiktől, vagyis ezek egyensúlyától.

Érdekes szempont és eszmefuttatás, szerintem hadlyuk.

 

Atesz

 

panblue képe

Üdv!

Shalafi-nak igazat kell adnom abban hogy előző eszmefuttatásom a mélyhangszórók dobozba tervezéséről szólt,na de miért is pedzegettem volna a közép ill. magas hangszórókat,hisz azok már egy leválasztott-általában zárt kosárban illetve kölün méretezett elkülönített légtérben pl. 1-2 literes dobozkában kerülnek beépítésre,így közük nincs a doboz teljes űrtartalmához.

A másik-a vákuum-mal kapcsolatos: ha megnézed a égebbi zárt rendszerű hangdobozokat és a mélyhangszórót finoman befelé nyomod akkor normál esetben lassan mozdul ill. tér vissza a membrán eredeti poziciójába.Lehet h csak rosszul fogalmaztam mint "vákuum".

Ugyenez a jelenség bassz-reflexnél nincs meg,mivel a hangszóró csillapítatlanabb mint zárt doboz esetén-természetesen jó méretezés esetén-és itt alényeg! a megfelelő hangszóró a megfelelő cső méretezéssel (ezáltal jó frekimenettel-szélsőségmentesen) nem fog mechanikai sérülést szenvedni a működtetés során :)))

Elég pontos voltam?

üdv:_ panblue

 

Nem. Még csak közelítőleg sem, mert a hangszóró egyenáramú viselkedése (ennek felelne meg a kézzel nyomkodás, vagy a vákuum) minket egyáltalán nem, vagy csak alig érdekel, ugyanis ha valami megszólal a hszen, akkor az a bemenőjel váltóáramú összetevői miatt történik.

panblue képe

Ok,hagyjuk,te is úgy készítesz-tervezel hangfalat ahogy akarsz,én meg úgy ahogy tanultam-tapasztaltam.

Ezen nem veszünk össze.További jó okfejtést.

panblue

Össze nem veszünk (ez sosem volt kérdéses), csak nem jól vagy jó helyről tanultad-tapasztaltad.

panblue képe

Üdv!

Okos enged...shalafi meg mehet a levesbe :)))

Hisz Ő Klingernél is jobban vágja,mi többiek meg mind kevesek vagyunk...

Ezt be kell látni :)

.

panblue

 

Valljuk be, hogy ez azért nem olyan nagy feladat... Mármint túljutni a pirosborítós könyvben leírtakon. Inkább az alapokhoz, az első lépésekhez tartozna...

 

1ébként nem értem a hozzáállást, ha valami nem úgy működik, mint ahogy elképzeled, sztem nem a gúnyolódó ironizálás a megoldás.

Laki Géza képe

Itt valami gubanc van! " A hangszóró működése -hasonlóan a többi átalakítóhoz- megfordítható,reverzibilis. Vele a hangáramból hangot kelthetünk,vagy a hang hatására hangfrekvenciás vezérlő feszültséget nyerhetünk. Magyarul, a hangszóró mikrofonként működik,ha annak kónuszát hanghullámok érik. Így a kónusz "nyomkodása" a tekercsben nem egyenáramot,hanem hangfrekvenciás áramot gerjeszt,ami megfelelő erősítővel felerősíthető.

Bizony gubanc az van, mert a nyomkodásból-elengedésből nem lesz váltófesz, max. időben változó szintű egyen, de váltóként értelmezve is 1Hz alatti frekvenciával kellene számolni, szóval vissza az eredeti hozzászóláshoz. ;-)

Laki Géza képe

Ki mondta,hogy  nyomkodáskor váltófesz. keletkezik? Én biztos nem.

 

De hogy fent egyenáramról van szó,az biztos.

 

Idézem: "Így a kónusz "nyomkodása" a tekercsben nem egyenáramot,hanem hangfrekvenciás áramot gerjeszt,"

 

Miért, a "hangfreki" maga szerint nem váltó? :-O Mellesleg ez a meghatározás sem stimmel, mert akkor valahol 20 és 20kHz között kéne lennie...

 

Fent azért van szó egyenáramú viselkedésről, mert nyomkodás közben maximum azzal kapcs. tudnánk következtetést levonni a korábban leírt okok miatt...

 

(Hát ilyet én még életemben nem láttam. :D)

dollerakos képe

Egy haveromnak Orion HS 400-asai vannak, hallotta a módosított HS 40-eseimet és arra kért, hogy ha tudok, kezdjek valamit az ő HS 400-asaival. Meghallgattuk őket, mielőtt belefogtam volna a munkába, nyugodtan állíthatom, hogy ilyen szörnyűséget nem mindennap hallani..... Nyamvadt, teretlen, erőlködős, össze-vissza hang volt. A közép hangszóró nagyon emlékeztetett a korabeli tévékben találhatókra, talán azokból maradhatott meg...... (Na, jó, ez csúnya, rosszindulatú feltételezés volt....) "Nem ígérek semmit, de azt betartom"- mondtam a haveromnak, majd nekiláttam.

A módosított hangváltó-rajz a mellékelt ábrán látható. Ezeknél a hangdobozoknál is hasonlóan jó tapasztalatokra tehetünk szert, mint a HS 40-esek módosítása esetén, bár a végeredmény annyira nem átütő, ugyanis bár a mély hangszórók nagyjából ugyanazok, viszont a doboz anyaga és méretei már korántsem ugyanolyan jók. Mindenek előtt az elkókat távolítsuk el, ugyanis, ha valamelyik a zárlatos, a hangfalban és/vagy az erősítőben is kárt okozhatnak. Pozitív tény, hogy tekercseket nem kell szerezni, mert az eredetiek mind használhatóak, csak a mély előtti tekercs ferritmagját kell eltávolítani, ennek következtében a rajz szerinti értéket kapjuk. A (10 + 4,7) uF és a 3,3 ohm / 5 W komplexumot ügyesen helyezzük a korábbi 47 uF helyére, az ellenállást állítva tehetjük be. (Akik látták vagy hallották a módosított HS 40-eseket, észre vehetik, hogy a mély előtti kapcsolás majdnem ugyanaz, egy dolgot leszámítva, a 3,3 ohmot.) A közép előtti soros elkó helyett 6,8 ohm szükséges. - Bevallom, kissé aggódtam, hogy ez a beállítás jó-e ennek a hangszórónak, ugyanis most a legmélyebb frekvenciákat is megkapja, igaz, hogy viszonylag nagy, soros ellenálláson keresztül, valamint az impedancia-menet mérése és a gyakorlati tapasztalatok (sokáig nagy hangerőn történő járatás) meggyőztek, hogy semmi rossz nem történik. Valamint, vigyázat, nem ellenfázisú bekötés, mint a rajzon is látszik, az eredeti bekötéshez képest. A magas előtti tekerccsel sorba kötött ellenállást szintén állítva kell betenni úgy, hogy a tekercs hozzáférhető részét ki kell forrasztani és a tekercset azzal sorba kötni. A mélyek és a magas előtti körben lévő ellenállásoknak rezonancia-csökkentő, valamint impedancia-menet javító hatásuk van. Pl. a magas esetében a 10 kHz körüli, elég erős rezonanciáját a 2,2 ohm jelentősen csökkenti és ennek következtében az impedancia sem megy le jelentősen, így az egész frekvenciasávban a 4 ohm tartható, illetve ez alá nem kerül, csak 10 kHz környékén lesz 3,5 ohm és induktív, de ez még nem számít alacsonynak. (Tovább, 20 kHz-en belül az impedancia növekszik.) A bélelő anyagot ki kell venni, szerezni kell 2 db kb. 50 x 50 cm-es felmosórongyot, amelyeknek a széleiből egyenesen le kell vágni 4 db kb. 50 x 2 cm-es csíkot (a 2 cm-t pontosan!), valamint egy tűzőgépet, amellyel a felmosórongyokat a hátlapokra feltűzzük, legalább 6 ponton. (Rajzszög nem megy bele, legalábbis nekem nem sikerült.) A 2 cm-es csíkokat pontosan méretre kell vágni és a magas, valamint a közép hangszórók elé, az előlapi peremre kell feltűzdelni, ugyancsak a tűzőgéppel, itt is hangszórónként legalább 6-6 ponton, ezáltal a peremre történő sugárzás káros hatásait küszöböljük ki. A munkák végeztével a hátlapot gondosan csavarozzuk vissza, ha a kábel-kampók megvannak, minden rendben, ha nem, akkor tömjük be a lyukait, hogy a doboz ne tudjon szelelni, valamint a kivezető kábel lyukját is ellenőrizzük, ha nem megfelelő a tömítés, akkor néhány szál gyufa és ragasztó elegendő a tömítéséhez.

Mint kikövetkeztethető, a módosítás kisebb lépésekben történt, nem azonnal, amelynek több oka is van. Az egyik, hogy a hangolás leginkább fülre történt, mint "mérőműszerre", valamint szélessávú voltmérő, oszcilloszkóp és generátor segítségével, amely mérésekkel nagyjából lehetett következtetni az adott hangszóró által közvetített hangra is és természetesen az impedancia-menetet is folytonosan ellenőrizni kellett. Sajnos, még mindig nem tudok akusztikai méréseket végezni, mert nincs rendes mérőmikrofonom. (Majd egyszer.....) Akik megütköznének a fülre való hangoláson, szeretném közölni, hogy számomra a klasszikus zene a mértékadó, leginkább a nagyzenekari hangzás, azon belül is a vonóshangzás, a tuttik, a piano-k, az énekhang, a zongora és a más egyéb hangszereknek is jól kell szólniuk! A világzene, a jazz és a többi műfaj nálam csak ezután következhet. Klasszikus zenész vagyok és járok koncertekre, úgyhogy van némi összehasonlítási alapom. Lehet, hogy ez most sokaknak nem tetszik, de nem szeretem azokat a hifi-ítészeket, akik úgy mondanak véleményt, hogy évek vagy évtizedek óta be sem tették a lábukat egy koncertterembe vagy bármilyen klasszikus zenei rendezvényre....... Tehát bátran állíthatom, hogy a módosítás eredményeképpen nívósabb hangot kaphatunk, minden vonatkozásban. Hogy pontosan mennyire is, azt állapítsa meg mindenki, aki ezt a módosítást kipróbálja. Természetesen, mint a kezdetekkor is írtam, annyit ezekből a dobozokból nem lehet kihozni, mint a HS 40-esekből, azt a teltséget, elevenséget, dinamikát nem, de lényegesen közelebb kerülhetünk egy jó, kellemes hanghoz. Jó szórakozást a módosításhoz és várom a kérdéseket, tapasztalatokat.

Orion HS 400 - hangváltók.jpg

dollerakos képe

Csak még egy-két pontosítani való, mivel valaki felhívott és nem mindent értett.

Természetesen az egész váltó-panel használható, nem kell a tekercseket leforrasztani, csak az elkókat kell eltávolítani és a helyükre a rajzban közölt alkatrészeket kell tenni. A 2 cm-es felmosórongy-csíkokat a magas hangszóró kerek és a közép hangszóró ovális lyukába kell felhelyezni, tehát nem előre az előlap síkjába, hanem az előlap síkjával merőlegesen lévőkre a 2 cm-es peremekre. Ha nincs tűzőgép, ragasztó is megteszi. A hátlapra, belülről az így, kb. 48 x 48 cm-es felmosórongyokat feszesen kell feltenni, pl. úgy, hogy a két hosszanti szélét hajtsuk be. Mint a rajzokon látható, az eredeti verzió szerint a közép ellenfázisban volt bekötve - ezt a bekötést nem tartom szerencsésnek a módosítás után, kipróbáltam, teljesen tönkremegy a térhatás és a hangzási egyensúly is romlik, talán a magasakat ki lehet próbálni ellenfázisban, én ki is próbáltam, úgy valamivel jobb a térhatás, de a hangzási egyensúly romlik - esetleg érdemes elszórakozni vele......

Mindig jókat mosolygok ezeken az átalakításokon. Annyi biztos, hogy más lesz, mint volt.

dollerakos képe

Lehet is, igaz, mint írtam, leginkább fülre történt az átalakítás.... És lehet a felmosóronygokon is somolyogni. Remélem, is, hogy más lesz, mert ez az eredeti hang enyhén szólva...... Hmmmm......... Ha minden igaz, ketten is megcsinálják, egymástól függetlenül, ha visszajeleznek (ezt mindkettejüktől nyomatékosan kértem), természetesen név nélkül, kimásolom ide a véleményüket. Írtam még egy hosszabb lélegzetű somolyogni valót a HS 40-esek oldalán is :-)))) Valamint ment priviben egy mail, szintén a HS 40-esek témájában. Üdv, Á.

Félre ne érts, engem nem zavar ha tetszik neked, vagy másnak amit csináltál, de ez így tényleg egy picit dilettáns. Hogy a szó jó vagy rossz értelmében, azt magam sem tudom eldönteni.

dollerakos képe

Nem nem, semmi gond, én teljesen elfogadok mindent, sőt meg is erősítem, mivel tényleg nem tudományosan nyúltam az ügyhöz, hanem leginkább füllel (azt azért mindig szem előtt tartva, hogy mérőműszerekkel figyeljek arra, hogy nehogy valami baromságot csináljak, ami a hangszórókat vagy az erősítőt szétsütné).

 

Az egyik vélemény már megérkezett, de nem tudom ide kimásolni, mert telefonon beszéltem az illetővel, akinek azért nem akármilyen holmijai vannak a hifi-szobájában, egészen pontosan ezek:

 

Vincent CD S6 - CD-játszó,

Vincent SA T1 - előfok,

Vincent SP-T100 - 2 db monoblokk,

Isotek Mini Sub - tápegység (NEM SUB-BASSZUS! :-)

A kábelek:

Eichmann Ratio Express 6 - a vastagabb, kb. 1,5 cm átmerőjű hangfalkábel, kettőskábelezés,

Eichmann Express Pro - átjátszókábelek,

Isotek táp-kábelek az előfokhoz és a CD-játszóhoz (a típusát nem tudta megmondani) és

valamilyen, szintén különleges táp-kábelek a végfokokhoz, de nem tudta megmondani, hogy milyen.

 

Tehát, a másik helyen, a retró-helyiségében pedig trónol egy Orion hifitorony az általam módosított HS 400-asokkal, amelyekről azt mondta nekem a telefonon, hogy meglepően, összehasonlíthatatlanul jobbak lettek, még az Eposok láncához képest is hallgathatóak, most már legalább, ha ebben a szobában van, akkor hallgatni tudja és hallgatni fogja, mert idáig képtelen volt rá. (Azt is hozzátette, hogy a HS 40-esek, amelyeket módosítottam, azért lényegesen jobbak - ezt reméltem is..... :-)

panblue képe

A hs-40 hozzászólásiamt épp ide gondoltam,.de látom itt shalafi is hozza a formáját!

Tényleg nem lehúzás,de az ilyen átalakítás nem túl átgondolt..bár sokszor én is a fülemre hagyatkozok,azért nem árt utána számolgatni-átgondolni.

panblue

Valóban sokkal átgondoltabb találomra felrakatni nem oda való membránszéleket a hangszórókra... Lásd DC2550...

 

Kérek mindenkit, hogy Shalafi66 -al ne kötekedjen fölöslegesen! Tiszteljétek nagy tekintélyű tudását, mert végetek van nyamvadt találomra-hangdoboz piszkálók ! A Klinger-féle könyvvel, egyéb hazai szakértőkkel kapcsolatos véleménye is teljesen helytálló, kizárólag azért nem ő írta a fenti művet, mert nem ért rá..  A Műegyetem akusztika-tanszékének tudományos vezetéséhez meg nincs kedve. Most azzal van elfoglalva, hogy rász*rja a kanálra a görbületet.....

(Egyes információk szerint a TS paramétereket nemsokára Shalafi-paramétereknek fogják nevezni...)

Tehát csak komolyan, megfontoltan, nehogy korunk eddig elnyomott zsenijének lelkét megsértsük.......

Tartalmas és igazán magas színvonalú második hozzászólás volt. :-D Csak így tovább. ;-)

Bocsi Shalafi, tévedtél...:)

 

Jó pár hozzászólásom volt már, csak "okok" miatt újra regisztráltam... Sőt, némi elektroakusztikai tudással is rendelkezem... (nem a neten szedtem össze, ne izgulj.) Határozott elképzeléseim vannak a jó hangzásképről, a nekem megfelelő hangdobozokról, a megfelelő hangkép műszaki megvalósításának lehetőségeiről, stb..stb.. De mivel az izlésem esetleg eltérhet másokétól, ezt nem akarom senkire ráerőltetni.

Mivel ez nem egy szakmai fórum, itt nem látom értelmét a fingfésülésnek.....

 

Miért lennék izgatott, ez a lényegen semmit nem változtat. :-)

panblue képe

Ha shalafi őrült zseni lenne talán tisztelném...

De mivel egy szimpla-valószínű otthon elszenvedett elnyomását itt kompenzáló-kötekedő

személy ezért én feladtam vele kapcsolatosan,hadd írkáljon,aki figyelembe veszi hát tegye,én biztos nem.

Szerintem hagyjuk,hadd élje ki magát.

panblue

Ahhoz nem kell zseninek lenni, hogy alapvető hibákat észrevegyen valaki akár egy szonidós hangszórójavításban, akár a klinger-féle könyvben. Ehhez egy minimális elektroakusztikai alapismeret is elég.

És akkor sem vagyok zseni, amikor biztosan tudom, hogy a rám vonatkozó találgatások helyett ésszerűbb lenne a valósággal foglalkozni. Már ha érdekel valakit.

Ui: és kifejezetten jó lenne leszokni a meggondolatlanul leírt jelzőkről is, mert tőlem "kötekedésre" ezen a fórumon nem találsz példát. Viszont van a meggondolatlantól csúnyább szó is az ilyen fogalmazásmódra, valószínűleg mindenkinek eszébe is jut anélkül, hogy leírnám..

Sikerült hozzájutnom egy darab hs400-ashoz, átalakítástól mentes állapotban, de meg kell mondjam nagyot csalódtam benne. A két mély valahogy nem ér egy felet, de legalább a magasok szépen szólnak. A hátulján rendes vastagságú hangfalkábel van, a belsejében viszont a kábelezés vékonyabb már talán nem is lehetne. Egy nagy toronnyal próbáltam meg egy yamahával, de valahogy nem passzoltak össze. Olvasom itt hogy a kábelezés javitana rajta, amit talán ki is próbáltam volna, de inkább eladtam valakinek aki megőrzi az utókornak.

 

 

 

 

 

 

dollerakos képe

Jól tetted :-)) A kábelezés önamgában semmit nem hoz a dolgon. Eredeti állapotban elég nyamvadt hangja van... Néhány hozzászólással feljebb kitaláltam egy visszaalakítható módosítást, amellyel egészen normális hangja lesz, de ha valaki nem szeretne vele bajlódni és/vagy, ha az eredeti állapotban szeretné tudni, megértem.

"kábelezés javitana rajta"

 

Nem javítana , csodát tesz !

 

András

Dollerakos leírása alapján átalakítottam a HS-400 hangfalaimat.

Az eredmény számomra meggyőző.

Az átalakítás óta sokat hallgatom , és azt tudom mondani hogy megérte

módosítani a váltón és vastagabbra cserélni a belső kábelezést.

Az egész művelet pénzben nemnagy kiadás, és nemigényel komolyabb felszerelést.

Eredményképpen egy gyári állapotához képest sokkal jobb hangot adó hangfalat sikerült létrehozni.

Megéri megcsinálni!

 

 

Ha jól körbenézek  ; van itt 1 pár eladó , ha érdekel valakit....

 

 

 

András

dollerakos képe

Üdvözletem!

 

Nagyon örülök, hogy sikerült megcsinálni a MOD-ot és hogy jobb lett a hangja a HS 400-asoknak!

Tapasztalataim egy HS-400 hangfalpárral:
Átalakítottam a HS-400 hanfalaimat Dollerakos leírása alapján.
A hangfalak a gyári állapotukban számomra a Hs-280 nál szebben szóltak, de a magas és középtartomány időnként nagyon nem tetszett .
Először csak a belső kábelezést cseréltem vastagabbra, vagyis a hajszálvékony kábeleket amik a váltó és a hangszórók között vannak.
Ennek a hatása az lett hogy a mély szebb és erősebb lett , a magas és a közép az nem ordított annyira , a magas hangok egyértelműen jobbak lettek.
A kábelcsere hatása az nagyon pozitív, de igazi szépen szóló hangfal azért nem lett.
A Dollreakos féle leírás alapján a váltó módosítást is megcsináltam valamint a tömést és is bélésre alakítottam.
Ez után be is üzemeltem a Hs-400 sokat.
Az első hallásra feltünt hogy nagyon máshogy szólnak a hangfalak.
Több fajta zenét is meghalgattam , klasszikustol a disco zenéig, de egyértelműen jobb lett a hangjuk.
Azt hogy mennyire , azt nehéz leírni.
De azért megpróbálom : egyenletes egész hangtartományban  szépen szóló, hallgatni kellemes és eredeti állapotához képest nagyon sokkal jobb a hangja.
Orion hangfal még ilyen zenei élményt  nem nyújtott számomra.
A magas hangok nagyon tiszták , és a lényeg az hogy tényleg vannak magasak nem csak sziszeg olyan hangokat kiad tisztán amiket eddig meg sem hallottam , semmi lényeges kiugrást nem tapasztalok, és főleg a kukorékolás a múlté.
A közép az helyén van, szerintem pont annyira szól amennyire kell.
A mély az annyit javult hogy mintha eddig nemis lett volna, ezt főleg a dél amerikai indián zene hallgatása közben veszem észre mivel ott van egy nagy dob aminek erőteljes mély hangja van, amit eddig csak halkan a háttérben hallottam de most sokkal erőteljesebb, jobban hasonlít az eredeti élő utcai indián zenére amit élőben hallottam.
Az egész hangkép összességében élettel telibb, kellemeseb lett.
Ha lehet úgy fogalmazni hogy magasabb lett a hangzás hűsége , akkor egyértelműen azt mondom igen.
Vétek eredeti állapotukban hagyni , de főleg úgy hallgatni ezeket a hangfalakat.
Tanácsom azoknak akik tudnak forrasztani és van valami tapasztalatuk elekrtonika terén hogy ragadjanak forrasztópákát , vegyenek rendes hangszórókábeleket , pár kondenzátort, ellenállást és persze felmosórongyot) .

nem kérdés, hogy megvan a lehetőség a jobb hangra, ha a váltót átalakítjuk, ez a legtöbb orionra és videotonra is érvényes, csak egy kis technikai érzék és hallás is elég hozzá. később én is átalakítom, van hs 400-asom.

dollerakos képe

Egy AlNiCo-mágneses mélyekkel szerelt változat került hozzám, amelyhez váltót kellett készítenem és nagy meglepetésemre a korábbi, általam módosított váltó nem volt jó és érdekes módon a közepet kukorékolni hallottam, úgyhogy csináltam egy másikat, ezzel OK, sőt, mi több, nemcsak, hogy OK, hanem sokkal jobb lett az egész. Egy másik pár HS 400-ason is kipóbáltam és a korábbinál még lényegesen jobb hangot véltem hallani. A többi módosítást is megcsináltam, amelyet korábban leírtam ide, egy dolgot azonban elhagytam az egyik pár esetén: nem kellenek a felmosórongyok :--))) Helyette elég úgy megvariálni a tömő-vattát, hogy épp csak egy réteg kerüljön bele, egyenletesen kitöltve a belsőt, tehát lényegesen kevesebbet, kb. a felét és lazábban kell beletenni. Figyelni kell a hangszórók polaritásának a bekötésére, a mélyeket és a közepet azonos fázisban, a magasat ellenfázisban kell bekötni. Íme a hangváltó:

 

http://www.retronom.hu/files/dollerakos/Orion_HS_400_hangvaltok_2_0.JPG

Tisztelt Ákos!A hs-400 váltó mod-ot megcsináltam és az eredetihez képest egy jobb hangzást,élőbbet,összességében  sokkal jobbat kaptam!!!Az eredetiben a közép csak üvölt,a bass lapos stb...Most az új modot is megcsináltam,úgy tűnik,kicsit több közép jött a képbe,de nem zavaróan,még jobb lett az összkép!!!A váltó nyákja több mod-ot már nem visel el!!!!:-))))

 

dollerakos képe

Kedves Paco969!

 

Örülök, hogy sikerült és hogy tetszik a hangja.

 

Üdv.

Sziasztok!

Nem olyan rég hozzájutottam egy HS-400 as hangfal párhoz. A Döller Ákos féle átalakítás a hangváltón megtörtént. Ahogy a belső kábelezés cseréje is, sodrott 1,5mm2-esre.

Nem tudom én rontottam e el valamit, de a hangja valami hányás. Semmi mély nincs rajta és a közép is gyenge.

Egy másik fórumon, ezt a hangváltót és így engem is olyan szinten leoltottak, hogy éppen csak tűzoltót nem kellett hozzám hívni...

Ezt csináltam:

https://indafoto.hu/collectioneditor/809852

 

Előre is köszönöm a segítséget!

 

Orion


Orion & Videoton
Akkor és Most
Orion embléma
Találat: 2
Orion embléma matrica
Ismeretlen évjárat
Orion és Videoton jelvények
Ismeretlen évjárat
Orion falinaptár
Ismeretlen évjárat
Orion hangfal
1980-1989
Orion hangfalak
Találat: 3
Orion hirdetés
Találat: 4
Orion hőpalack
Találat: 2