Bozzay Dezső formatervei TV, villamos


bozzay_blog2.jpg

 

Bozzay Dezső nevét valószínűleg nem túl sokan ismerik, mindenesetre sokkal kevesebben, mint ahányan az általa tervezett tárgyakkal nap mint nap találkoztak, vagy még ma is találkoznak.

 

A Néptelevízió(1) szkennelése után úgy éreztem, érdemes összegyűjtenem egy helyre Bozzay Dezső munkáit, számomra mindenképpen érdekes felfedező útra indulok.

 

Kezdetnek az 1959-es néptelevíziót(1) illesztem ide, aztán szép sorjában a többit.

 

TV készülék Néptelevízió formaterv 1959 Bozzay Dezső
Nagyítható kép, és a kapcsolódó hozzászólások itt:

http://www.retronom.hu/node/17778

Megjegyzés
1- jelenleg vita tárgyát képezi a "Néptévé" elnevezés, vagyis az, hogy csak jelzőként funkcionált-e, vagy pedig az adott tipus neve volt.

o--------------------------------------------------------------------------o
19?? Orion Csillag, a Néptelevízió(1) asztali változata

Orion Csillag televízió
http://www.retronom.hu/node/17824

Philips-freak jóvoltából, aki megtalálta a
http://www.radiohistoria.hu lapján
o--------------------------------------------------------------------------o

Addig is, amíg begyűjtöm a további anyagot, egy rövid kivonatot idézek:

"Bozzay Dezső (Répceszentgyörgy, 1912. máj. 23. – Bp., 1974. nov. 21.): ipari formatervező, építő-iparművész, a modern ipari formatervezés hazai úttörőinek egyike. ~ Margit írónő fia.

A bp.-i Iparművészeti Isk.-ban 1937-ben építő-iparművész oklevelet szerzett. Hallgató korában készítette első rádióterveit.
Diplomája megszerzése után a híradástechnikai iparban, a Magy. Philipsnél (1) helyezkedett el. E cégnek és a Siemens hazai leányvállalatának különféle közszükségleti cikkeket, grafikákat és kiállításokat tervezett korszerű szellemben. 1949-től a Magy. Philips jogutódjánál, a Magy. Adócsőgyárban, 1952-től pedig az Ipari Épülettervező Vállalatnál (Iparterv) dolgozott vezető beosztásban.

Kezdettől közreműködött az 1954-ben létrehozott Iparművészeti Tanács munkájában, 1955-től az Ipari-forma Szakbizottság elnöke. A brüsszeli világkiállítás több díjnyertes termékének formatervezője volt.

A Beloiannisz Híradástechnikai Gyár részére készített CB 55 jelű ( ez a típusszám téves lehet az eredeti forrásban! NofreT) telefonterve, Körtelefon néven vált ismertté (1957).

Nevéhez fűződik a MÁV négytengelyes étkezőkocsi (1957–58) és az Orion számos rádió- és televíziókészülékének terve. (Az előbbinél Kaesz Gyula és Hornicsek László, az utóbbiaknál Kováts Mihály volt munkatársa.)

Lengyel Istvánnal együtt alakította ki a Ganz-MÁVAG kétcsuklós villamosát (1965).

A két változatban ismert Fénytorony (1967), amelyet Baumann Sándor mérnökkel közösen tervezett, a köztéri világítás megjavítására készült.

Utolsó, összefoglaló jellegű elgondolásai közé tartoznak a Nemzeti Sírkert és a pesti Dunapart rendezésének javaslatai (1972–74). Tervező és szervező tevékenysége mellett jelentős előadói és szakírói működése is. – Irod. Ernyey Gyula: B. D. alkotói útja (Művészet, 1974. 9. sz.)."



 

forrás:
http://mek.niif.hu/00300/00355/html/ABC00523/02224.htm

o--------------------------------------------------------------------------o

1- Magyar Philips : http://mek.oszk.hu/02100/02185/html/736.html

 

o--------------------------------------------------------------------------o

 

termékek

Csuby hozta az első szép darab hírét:

Csuby, 2009, október 3 - 21:42


A   http://www.designterminal.hu/   oldalon találtam Bozzay TV-s munkáiról anyagot.
"Magyarországon 1956-ban a nagy múltú Orion-gyár kezdte meg a tévékészülékek gyártását, a korszak amerikai formatervezésének stílusában. A kávák műanyag előlapját Bozzay Dezső és Kovács Mihály tervezte."

1936 - Philips Olympia

http://designterminal.hu/pw/utmutato/kis-magyar-designtoertenet/philips31.jpg

A rádiógyárak kezdettől gondot fordítottak termékeik külső megjelenésére. A hazai tervek közül különösen Bozzay Dezsőnek a holland Philips budapesti leányvállalata számára készített munkái keltettek nagy figyelmet. Az 1936-ban, a berlini olimpia évében kibocsátott rádiócsalád mindhárom tagja (a legkisebb Olympia, a közepes méretű, de nagy teljesítményű Europa-super és a legnagyobb Ultra-super) egyaránt nemzetközi színvonalú kávával került piacra.

http://www.designterminal.hu

Ugyanez a készülék Philips Olympia a retronómon is megtalálható, ahol hozzászólásban említik a tervezőt:

http://retronom.hu/node/250

o--------------------------------------------------------------------------o

Radios20 "felfedezettjei"

Radios20, 2009, október 3 - 10:47

Amikor a Philipsnél dolgozott, például ő tervezte a Rádiógyűjtő körökben elég híres és szerintem szép "bakelitoldalas" készülékcsaládot. Philips "Pajtás" 304A, Philips "Jóbarát" 404A, és 494A, valamint a legdrágább készülék a családban a Philips "Mestermű" 504A. Ezek voltak sajnos az utolsó Hazánkban gyártott és itt is tervezett Philips készülékek. Tudtommal "mind kívül, mind belül" mi terveztük őket, és ezek elődeit.
Ebben nem vagyok biztos, de tudtommal így volt ez a Telefunken-ek nél is. Amik nálunk készültek azokat mi is terveztük pl. Telefunken "Regős" stb, de ennek nemtudom, hogy külső formaterve Bozzay munkája lenne-e.

http://www.oldradio.hu/lista-skt.htm

Orion-ok közül pedig az AR321 és az AR322
Ez Bozzay és Kovács Mihály munkája.
forrás:   http://radioapro.uw.hu/

 

Megjegyzés a rádiótipusok képei elé:

Laki Géza rádiós szakember segített eligazodni a tipusszámok és nevek között, így ezt ajánlom figyelembevenni. (A források alapján belinkelt képek nevén nem változtatok, csak kiegészítem.)

".. négy Philips volt ebben a családban.
1. PAJTÁS (304A) Csak két gombja van a szélén, a skálaüveg alatt. Varázsszeme nincs.
2.JÓBARÁT  (404A) Azonos forma, de kicsit nagyobb. Itt már középen is van egy gomb azaz háromgombos, és van varázsszeme is.
3.GONDŰZŐ  (494A) Kívül azonos az előző JÓBARÁTTAL,három gombos és varázsszemes ez is.(De belül teljesen más mint az elöbbi,ezért más a száma.)
4. MESTERMŰ  (504A) Kívül ez is olyan mint a többi,csak már az előző kettőtől is nagyobb a doboza. Itt már 2-2 gomb van a szélén,vagyis négy gombos.Varázsszeme ennek is van,de a varázsszem alatt közvetlenül van egy másik köralak is amiben az aktuális hullámsávot lehet látni.(a két köralak egybe van építve,azaz dupla.Ezért látszik hosszúkásnak.)
/a JÓBARÁT és a GONDŰZŐ azonosságát egyes leirások átlépik, egyesek kihagyják,láttam már más dobozba építve is.a sok verzióból ki kell hámozni a valót.Én erre jutottam./Ha "A PAJTÁSTÓL A MESTERMŰIG" cím alatt fut az egész, nem lehet probléma/"

 

1949 Philips "Pajtás" 304A

 

http://www.retronom.hu/files/images/pajtas_phil_304a-01.preview.jpg

http://retronom.hu/node/17826

 

o--------------------------------------------------------------------------o

1949 Philips "Jóbarát" 404A

 

 


 

http://www.radiotvmuseum.hu/radioanno/images/keszulek/radios/Philips/philips-07.htm

 

Philips, 494 A, Jóbarát 1947 - 1949 (ennek valójában "Gondűző" a neve )

http://www.radiohistoria.sk/Oldradio/mainhu.nsf/wcatalid/0000726

 

a kétségek mellé találtam egy korabeli reklámdiát ugyanitt


 

o--------------------------------------------------------------------------o

1949 Philips "Mestermű" 504A


http://www.retronom.hu/node/6153

o--------------------------------------------------------------------------o

1957–58 MÁV négytengelyes étkezőkocsi

o--------------------------------------------------------------------------o

 

1957 "Körtelefon"

 

Bozzay körtelefon

Retronom-ra hozta Csuby:
http://retronom.hu/node/17831
o--------------------------------------------------------------------------o
1956 -1972 Orion Venus (lásd a szöveget)

forrás: http://designterminal.hu/pw/utmutato/kis-magyar-designtoertenet
o--------------------------------------------------------------------------o

Csuby képe

Sok sikert a bloghoz.

Várom a folytatást, érdekel engem is a téma.

NofreT képe

Csuby köszönöm, de számítok mindenkire! Kicsit fura ezt blognak nevezni, de mindegy. Ha hibát láttok valahol, akkor szóljatok ám, mert pl. a keresztnevet elírtam egy helyen, és csak most vettem észre

Urbán József képe

Kedves NofreT, ez tényleg nagyon érdekes. Bozzay Dezsőről én sem hallottam (és még mennyi mindenről nem). Ez az összefoglaló viszont nagyon informatív, köszönöm!

U. József

NofreT képe

Köszönöm, de lényegében csak a válogatás, a szerkesztés meg a szkennelés az én munkám itt.

Az idézet mindig idézet, azt én csak beemelem ide, a linkek mindig megmutatják az eredeti helyet.

Majd még kitalálom, hogyan tudnám idézetvonal mögé tenni a máshonnan, más tollából származó szöveget, hogy még karakteresebben elváljon.

Jelen pillanatban Ernyei Gyula összefoglalója olvasható, amit a net-en találtam.

Nofre

Radios20 képe

Amikor a Philipsnél dolgozott, például ő tervezte a Rádiógyűjtő körökben elég híres és szerintem szép "bakelitoldalas" készülékcsaládot. Philips "Pajtás" 304A, Philips "Jóbarát" 404A, és 494A, valamint a legdrágább készülék a családban a Philips "Mestermű" 504A. Ezek voltak sajnos az utolsó Hazánkban gyártott és itt is tervezett Philips készülékek. Tudtommal "mind kívül, mind belül" mi terveztük őket, és ezek elődeit.

Ebben nem vagyok biztos, de tudtommal így volt ez a Telefunken-ek nél is. Amik nálunk készültek azokat mi is terveztük pl. Telefunken "Regős" stb, de ennek nemtudom, hogy külső formaterve Bozzay munkája lenne-e.

 

http://www.oldradio.hu/lista-skt.htm

 

Orion-ok közül pedig az AR321 és az AR322

Ez Bozzay és Kovács Mihály munkája.

forrás:   http://radioapro.uw.hu/

 

 

 

 

NofreT képe

át fogom tanulmányozni. Itt a retronómon is körül kell néznem

 

Nofre

Csuby képe

Kedves NofreT !

A   http://www.designterminal.hu/   oldalon találtam Bozzay TV-s munkáiról anyagot.

"Magyarországon 1956-ban a nagy múltú Orion-gyár kezdte meg a tévékészülékek gyártását, a korszak amerikai formatervezésének stílusában. A kávák műanyag előlapját Bozzay Dezső és Kovács Mihály tervezte."

 

 

NofreT képe

re:

 

TV formaterv
Csuby, 2009, október 3 - 21:37

ez nagyon jó! tegnap nem jutottam el idáig, és ma meg lazsáltam:)
Megnéztem az oldalt, és nagyon jó. Még kitalálom hogyan tovább.., igazándiból szeretném a tárgyakat külön képként futtatni, ahol a hozátartozó esetleges hozzászólások futhatnak, és azt a képet csak illusztrációként ide betenni.

 

Nofre

NofreT képe

nem találok róla képet sajnos

 

Nofre

Ezzel a hajlított csőlábbal bármelyik amerikai living room berendezésében megállta volna a helyét a készülék. Az asztali kivitele a két szétálló tüskelábbal, hát... az már neccesebb. Sokszor egészen apró részletek döntenek formatervek sikerességéről. Bár pl. a Philippe Starck citromfacsaró alá pofátlan módon egy külön tányért kell tenni, de mégis sikeres, sőt kultikus lett.

http://www.otthonjo.hu/lakberendezes/termekreszletek/55/

NofreT képe

 

Néptévé
Philips-freak, 2009, október 4 - 08:50

Őszintén bevallom, nekem kicsit instabilnak tűnik ezzel a lábmegoldással, bármilyen jó is is a csőláb vonalvezetése. Az zavar, hogy egyszerűen "beleszúrta" a készülékbe. De az elképzelésemet nagyban befolyásolja az azóta megismert TV-k súlya, és mérete, ezek alapján nem merném így lebegtetni.

Asztali kivitel is volt? kellene egy kép.

A belinkelt citromfacsaró meg elég érdekes, hiányzik a képről a lábak közé betett pohár. Trendi, jópofa, de nem használható jól. Az biztos, hogy nem lelkesednék, ha rendszeresen kellene mosogatnom :)

Nofre

Csuby képe

Bozzay Dezső
Radios20, 2009, október 3 - 10:47

Itt a  Philips mestermű 504A a retronomon árulják.

 

http://www.retronom.hu/node/6153

NofreT képe

A Beloiannisz Híradástechnikai Gyár részére készített CB 55 jelű telefonterve, Körtelefon néven vált ismertté (1957).

 

Másodszori nekifutásra sem találtam róla se anyagot, se képet. CB 555 van, de az nem kör, és mintha a dátum sem stimmelne. Viszont a telefonos továbbképzés első, alapfokú szemináriumát sikeresen elvégeztem közben :)

NofreT képe

Úgy tűnik, hogy valahol hiba történt, mert a típusszám nem a "körtelefon" tipusszáma.

A bejegyzésben módosítottam, vagyis jeleztem az idézetben a tévedést.

Köszönet a közreműködőknek: http://retronom.hu/node/17831

 

 

Nofre

NofreT képe

A jelek szerint két tipusszámmal is készült ugyanaz a doboz

404A és 494A, de hogy mi a különbség belül, azt nem tudom, és azt sem, hogy az eredeti forrásban miért nem szerepel mindkettő, hanem csak a 404A. A lényeg itt az, hogy a külső forma ugyanaz, a fotók alapján.

 

Nofre

Laki Géza képe

Nem kettő,hanem négy Philips volt ebben a családban.

1. PAJTÁS (304A) Csak két gombja van a szélén,a skála üveg alatt.Varázsszeme nincs.

2.JÓBARÁT  (404A) Azonos forma,de kicsit nagyobb.Itt már középen is van egy gomb azaz háromgombos,és van varázsszeme is.

3.GONDŰZŐ  (494A) Kívül azonos az előző JÓBARÁTTAL,három gombos és varázsszemes ez is.(De belül teljesen más mint az elöbbi,ezért más a száma.)

4. MESTERMŰ  (504A) Kívül ez is olyan mint a többi,csak már az előző kettőtől is nagyobb a doboza. Itt már 2-2 gomb van a szélén,vagyis négy gombos.Varázsszeme ennek is van,de a varázsszem alatt közvetlenül van egy másik köralak is amiben az aktuális hullámsávot lehet látni.(a két köralak egybe van építve,azaz dupla.Ezért látszik hosszúkásnak.)

/a JÓBARÁT és a GONDŰZŐ azonosságát egyes leirások átlépik, egyesek kihagyják,láttam már más dobozba építve is.a sok verzióból ki kell hámozni a valót.Én erre jutottam./Ha "A PAJTÁSTÓL A MESTERMŰIG" cím alatt fut az egész, nem lehet probléma/

Radios20 képe

Tisztelt Laki Úr!

 

Volt Philips Gondűző bakelitoldalas kávában is?

Ezt eddig nem is tudtam, én csak ilyen kivitelben láttam:-

http://www.oldradio.hu/phil_349a.htm

 

Elnézést, de a Gondűző szerintem nem tartozik a bakelitoldalas típuscsaládba, és nem is 3 gombos, és nem is varázsszemes.

 

A Gondűző, Kádár Géza Rádiókészülékek kapcsolásai c. könyv szerint a bakelitoldalas sorozat pont előtti típus. Szerintem nincs köze a bakelitoldalas típuscsaládhoz. Ami lehetséges, hogy ennek a formáját is tervezhette Bozzay.

 

Üdv; Radios20

 

Laki Géza képe

Teljesen igaza van abban,hogy a Kádár könyv csak 3 bakelit oldalas Philipsről ír,azaz a Pajtás,Jóbarát és a Mestermű van ott megemlítve. Abban is igaza van,hogy a  Gondűző elöbbi kiadás,és nem ilyen kávába van építve. Mivel több verzió létezik, így csak a saját véleményemet irtam le. A véleményemet már előzőleg leirtam.Ennek lényege,hogy a 404A típusú JÓBARÁT káváját kapta a 494U Gondűző is. A belső szerelési eltéréseken kívül,a skálaüvegen lévő felirat különbözik a készülékeken.Lényegében a három dobozban négy különböző nevű készülék került.Mivel ezek a készülékek általában vitára adnak okot,ezért ezt elkerülendő az eredeti hozzászólásom végére az alábbi idézetet szurtam be: "a JÓBARÁT és a GONDŰZŐ azonosságát egyes leirások átlépik, egyesek kihagyják,láttam már más dobozba építve is.a sok verzióból ki kell hámozni a valót.Én erre jutottam." Sőt gondoltam arra is,hogy ha NofreT-nek nem lesz érthető vagy nem fogadja el a kiegészítést,akkor arra az esetre a köv.tanáccsal láttam el:/Ha "A PAJTÁSTÓL A MESTERMŰIG" cím alatt fut az egész, nem lehet probléma/"

Radios20 képe

Köszönöm válaszát!

Nekem van otthon Jóbarát 404A és Mestermű. Nagy ritkaság lehet egy bakelitoldalas kávába épített Gondűző. remélhetőleg egyszer tudok keríteni egy ilyet. Eddig nekem 50 rádióm van + a táskarádiók. De mindíg van olyan ami hiányzik a gyűjteményből :-)

Jövőre jubileum! 10 éve gyűjtök rádiót :-)

NofreT képe

re Hogy ne legyen dilemma.

 

A Pajtás gépet én is nagyon nézegettem, de annak a két gombja a "hajtókán" van, és varázsszem sincs rajta, vagyis ez elég karakteres különbség.

 

Most, hogy a 404A, és 494A -nak két különböző nevet mondasz, már gubancosabb, hiszen a rádióhistoria lapján mindkettőt "Jóbarát" névvel illetik. (azt nem tudom, hogy van-e különbség 494A, és 494 között, mert te az utóbbit említed Gondűző néven.

 

Ezért nagyobb a dilemmám.

Azt én  értem, hogy rádiós szemszögből a műszaki tartalom a lényeg, de forma szempontjából meg a méret (is) számítana, de az nincs feltüntetve a rádiós szakmai oldalakon, és a jelek szerint ott is keverednek a nevek .

 

Mindenesetre, mivel te igencsak beleástad magad a témába, ha még ezt pontosítani tudod nekem, akkor eszerint módosítom/kiegészítem a bejegyzést. Előre is köszönöm!

NofreT képe

re Hogy ne legyen dilemma.(2)

 

Nagyon köszönöm a pontosítást! Mindjárt beillesztem a problámás helyre.

 

Nofre

Laki Géza képe

Ja és mégegy! A Csillagnál a "néptévét"szerintem ki lehetne hagyni. Az illető érdemeit nem csökkenti,de ez a szó valahogy még szerintem tisztázásra szorulna.(szaknyelven a fércet még ki kell tisztázni) Ez a készülék is kavarog minden hol,de hivatalos konkrét adat nincs sehol. Azért tettem föl ezt a képet ma,mert ott sem teljes a kép amit a kifaragott hátlap,és a hiányzó alkatrészek is bizonyítanak. Ön dönt!

Nyugodalmas jóéjszakát!

NofreT képe

re patent

 

Nem vettem ki a néptelevízió nevet, hanem kiegészítettem. (az eredeti könyvben is így szerepel, ezen a néven) Így aki azt keresi, a pontosítással együtt megtalálja. Köszönöm!

Nofre

Radios20 képe
Laki Géza képe

A néptelevizio név kivételét azért bátorkodtam megemlíteni,mert a NÉPRÁDIÓ,NÉPTÉVÉ, ÉS A NÉPAUTÓ azt jelenti amit jelent.(Gondolom ezt nem kell magyarázni) Mivel a Csillag egy 12 csatornás, 14 csöves, nyomtatott áramkörrel készített készülék volt,  így az én megitélésem szerint nem lehetett Néptévének nevezni. De! A "tanácsom" végén -ha jól emlékszem -odairtam,hogy ŐN DÖNT. Hogy így döntött,szive joga,de szerintem ez a "tanácsadás"nem tartozik a Blogba. Ezért kérem ha lehet ezt a részt a blogból sziveskedjen törölni.

Tisztelettel:Laki Géza

NofreT képe

re Bozzay re Gondűző

 

Köszönöm, érdekes és fontos anyagok, és ehhez idő kell, ha valami rendet akarok vágni benne. Legrégebi forrás talán Ernyei Gyuláé, de nekem az a könyv nincs meg. De még az a könyv is cirka 30 évvel ezelőtt íródott, és az aktuális termékek gyártásától is közel tíz évnyire. Szóval feladtad a leckét :)

Most úgy gondolom, hogy vitaként belinkelem a két hozzászólásodat.

 

Nem gondoltam, hogy ekkora slamasztikába mászom, amikor feltettem az első Néptelevízió képet :)
A net-es anyagok között pedig korántsincs szinkron :(

Nofre

 

Radios20 képe

Úgy tűnik van átfedés a típusok között. Végülis háború után vagyunk nem olyan sokkal, a Philips készülékek esetében. Elképzelhető az "amilyen káva éppen volt raktáron, olyanba szerelték " lehetősége is.

Ezek a bakelitoldalasok szép készülékek, de a kávák kivitelezése véleményem szerint kicsit összecsapott, kicsit "jóvanazúgy". A bakelitoldal fala nagyon vékony, szinte mindíg betörik, vagy elreped. Én is a Jóbarátot 2-rádióból hoztam össze és még mindíg nem tökéletes.

A skálamegoldás, hogy az üveg teljesen különáll a készüléktől, ( a bakelitoldal terja a két végét, amúgy teljesen a levegőben lóg) ilyen megoldásokkal mindíg is kísérletezett a Philips. Volt olyan gépe is aminek a tetején mint egy kihajtható kottatartó volt a skála. Ez újonnan nagyon szép, izgalmas és modern megoldás lehetett, de restaurálni agyrém. A bakelitoldalasoknál is szinte egytől egyig törött vagy hiányzik a skála. Szerencsére lehet kapni utángyártottat a Puskás teknikumban. Tehát véleményem szerint nagyon szép formaterv, de nem strapabíró. Nagyon rossz állapotban kerülnek elő az ilyen készülékek. Bakelitoldal törött, repedt, sokszor lyukas, bekapcsoló potméter mindíg elromlik szinte így kifúrják a bakelitoldalt és kivezetik egy kis kapcsolóval a bekapcsolást, a skála 99% ban be van törve, az 1%, hogy hiányzik, sokszor a mutató is letörik.

Üdv; Radios20

 

NofreT képe

re NofreT-nek!

 

Köszönöm, így jó lesz?

 

Nofre

NofreT képe

re Én köszönöm a fentebb leírtakat!

 

A bakelit életkora biztosan számít, mintha találkoztam volna elöregedett bakelit-tárgyakkal. Ezt csak a tervező "mentségére" mondom :)

A többi igaz lehet, (a háborús körülmények). A skálaüvegen én is elcsodálkoztam, hogy csak úgy lebeg a vászon előtt. Volt már kezemben  skálamutató, meg a zsinórja, szóval elég bátor dolog volt ennyire szabadon elheyezni, vagy  a kezdeti tapasztalatlanság is belejátszhatott.

Eleve az lehetett újszerű, hogy bakelit volt az oldala, ami szabadabban formázható, és a prés alatt viszonylag gyorsan, olcsón gyártható. A technikát befogadó fadoboz meg a belső tartalom függvényében változó méretű. Talán az ötlet a tangoharmonikához hasonlítható, persze átvitt értelemben.

 

Most úgy látom, hogy formaterv szempontjából érdemesebb egy termékcsaládról beszélni, amiben a különböző méretekre alkalmazható tipuselemek vannak. Mi a véleményetek? Nem tudom megmérni a rádiót, de most már érdekelne, hogy ugyanaz a bakelit-elem van-e a különböző tipusokon??

Nofre

Radios20 képe

A Philips Jóbarátnak, és a Mesterműnek ugyanaz az oldala.

A két gép közötti méretkülönbség attól van, hogy a Mestreműnek magasabb és díszesebb fa talapzata van, ugyanez a típus szélesebb is, mivel hely kell a 4 forgatógombnak. A Pajtást nem tudom, de szerintem ott is csak annyi a diferencia, hogy ki van furva elöl a két gomb tengelyének. Ha egymás mellett van a három, én nem látok méretbeli különbséget. A Jóbarát és a Mestermű oldalának egyezése 100%, mert amikor lett mesterművem akkor szétszedtem a kávát, és rápróbáltam a Jóbarát oldalát, teljesen egyezik.

A formatervező nagyon szép munkát végzett én nagyon szeretem ezeket a gépeket, főleg azért is mert a Jóbarát volt az első rádióm, Nagyapám adta nekem, a pincéjében volt "munkás-rádió"-nak befogva.

Amikor lent dolgozott akkor ezen ment a Kossuth.

Szerintm a kivitelezéskor, az anyagtakarékosság miatt túlzottan vékonyra gyártották a bakelitoldalakat. Nem is annyira anyagfáradás szerintem, mert amúgy elég ruganyos ( a bakelit kereteihez képest), tényleg egyáltalán nem rideg. Nagyon jó minőségű bakelit. Vékony és ehhez képest túl nagy felület, és nagy súlyt tart, mert olyan 7-8mm vastag rétegelt lemezre van ragasztva a hangszóróselyem ez tartja a szintén nagy és súlyos hangszórót is, a tetején a görbülés tömör fa, a furnérozott tetőlap is kb. ilyen vatag rétegelt lemez. Az aljlap tömör lécek (miskolcon lecek :-)) vannak gérbevágva keretszerűen ezek a "lábai".

Mindezek a bakelitoldal legszéléhez vannak csavarozva. A bakelitoldal szélén az a szövet díszcsík, újkorában gumis díszcsik takarja a csavarokat. Tehát nagyon nagy súlyt tart az oldal, így valamennyire feszül is. hátulról van két laposvas "merevítő" de így is nagy a súly, főleg, hogy mivel a készülék sassziját nem lehet kivenni amíg a merevítők bent vannak, ezek valamikor el is tűnnek a gépekből.

Ezenkívül mivel fénykoruk után ezek a masinák padlásokra, kamrákba, pincékbe lettek száműzve gyakran tetejükre pakolva minden féle súlyos dolog így könnyen megroppanhattak.

http://www.oldradio.hu/phil_494a.htm

 

tudom ezt a linket már valószínüleg küldtem, de nagyon jól lehet látni rajta a bakelitoldalra erősített fa elemeket.

 

Üdv; Radios20

 

Tényleg! Tudom, hogy nem a reklám helye de ajánlom  Dr. R. Nagy József Tanárúr (nekem tanárom a Miskolci Egyetemen) honlapját. a

www.oldradio.hu  vannak rajta az én gépeim közül is pl. Elprom Szeged,

angol Ferguson, stb. Nekem elég sok rádióm R. Nagy Tanárúr adománya. :-)

 

Laki Géza képe

A hozzászólók közül valaki érdeklődött a fent említett Philips készülékek méreteiről. Vettem a fáradságot, és a készülékek méreteit megtaláltam az alábbi, fentebb már többször emlegetett helyen: www.oldradio.hu

Itt a következő méretek vannak megadva:

PAJTÁS..........   37x60x24   (13 kg.)

JÓBARÁT........  36x52x24    (11 kg.)

MESTERMŰ....   37x60x24    (13 kg.)

 

Ezekszerint a PAJTÁS és a MESTERMŰ egyforma méretűek. Ha ez igaz,megeszem a kalapom!

Csak azért irtam le,mert azon a honlapon található más érdekesség is.

Radios20 képe

Teljesen igaza van!

Tényleg nem lehet egyforma.

Bakelitoldal egyezik, de a "Mestermű" magasabb, szélesebb stb, mint a "Pajtás", de emlékeim szerint magasabb a "Jóbarátnál" is. Ez 100%!

Én a magam részéről köszönöm, hogy ezt észrevette, mert fontos a precizitás.

 

 

 

Köszönettel; Radios20

 

 

 

 

Laki Géza képe

Ha az említett honlapra rákattint,a Pajtásnál tessék megnézni milyen kapcs.rajz van mellékelve. A másik: A Pajtás belsejét is érdemes megnyitni,és jól megnézni. Na ezekért a dolgokért szoktam mondani,hogy azt hiszem el amit látok.  Ü:Laki Géza

NofreT képe

nagyon köszönöm Laki úrnak, és a többi társszerzőnek is (elnézést hogy nem sorolok fel mindenkit, de ott vannak a hozzászólásokban) a gondos elemzéseket, én csak figyelek csendben.
Ezek fontos dolgok, és hogyha már rászántuk az időt, legyen a lehető legpontosabb. Megvallom őszintén, nem gondoltam volna, hogy ilyen összetett a téma elektronikus oldala, de örülök neki, mert laikusként is érdekesnek találom. És persze oda-vissza hatottak : a technika és a formaterv (meg annak a technikai lehetőségei az adott korban)

(És hol van még a villamos, amiről eddig nem találtam képet :()

Zalairádió képe

formaterv variáció: RÁVA Mestermű:

http://www.radiomuseum.org/r/radiotechn_mestermue.html

Úgy gondolom, a 1949 Philips "Pajtás" 304A rádió képét ki lehetne cserélni egy másikra, mert ami itt van, annak az oldalába utólagos beleépítettek egy kapcsolót.

 

Amúgy gratutálok az összegyűjtéshez, nagyszerű!