Hogyan változott a reklám az idők során?


sas2.jpg

Emlékszem, kicsi koromban (83-84-ben) igazi "reklámzabáló" voltam. Még a játék kellős közepéből is berohantam az udvarról, mikor anyukám kikiáltott: -Zsuzsi reklám!!

Ma már más a helyzet,szinte "herótom"van tőle (mert már lassan több kereskedelmi rövidfilmet látunk, mint jó műsort).

Elgondolkodtam, hogy miért is van ez így és összehasonlítottam az akkori és mostani reklámokat. Ebben nagy segítségemre volt többek között Sas István gyűjteménye.

Régebben kevés pénzből kellett "előteremteni"a reklámfilmeket, így korántsem voltak olyan nívósak, mint most.

Bár túl sok kreativitást és fantáziát nemigen igényelt, mégis ez az ásványvízről készített "jelenet" külföldi elismerést kapott. Pedig az egész arról szól,hogy kiöntenek egy pohárba egy üveg vizet,majd megisszák. Ma már kissé furcsának tűnne egy blokkban.

Nevettünk sokat az "elmaradhatatlan" Hurka-Gyurkán is (ÁHT-Állami Húsipari Társaság reklámja)..... és még sorolhatnám...

MÉGIS!!

Lehet, hogy kezdetlegesek voltak, DE:

1.Igazán MAGYAR volt:

A mai reklámokhoz képest nem idegen szavakkal volt tele, de még maga a termék is magyar volt (Tisza cipő, Baba termékek, Róna üdítő, Mandarin habfürdő, Tojás sampon, és így tovább...).

 

2. A társadalmi célú hirdetések (az ún.agitkák) nemcsak a biztonságos, balesetmentes munkavégzésre tanítottak meg (SZOT Munkavédelmi Főfelügyelőség:Vigyázzunk magunkra!), de mellette arra is,hogy mosakodjunk, mozogjunk rendszeresen.......ÉS:

Harmadjára pedig (legalábbis az én nézetem szerint) valósághűek voltak.UGYANIS:

A hurka valóban jó volt télen-nyáron, sóval és kenyérrel,

a Skálában tényleg jól ki lehetett jönni, ha bementünk

 

Ági van(azaz volt:))

 

a stereo hatás igazán páratlan élményt nyújtott

 

Traubit akartunk... pontosabban KÉRTÜNK

 

....de tovább nem is folytatom,mert holnapig sem hagynám abba!:)

Hogy mi van most? Hát......nekem senki se mondja,hogy Perwollal jár divatbemutatóra,.....és minden család (főleg kezdő házasok)full milliomos:a mai reklámok tömkelege ugyanis ezt sugallja: modern ház,benne drága berendezések,király autó,stb...

 

Végezetül még annyit:

Köszönöm Sas Istvánnak, hogy "műsorok közti kisfilmjeivel" hozzájárult kisgyerekkorom szép emlékeihez!!!!!

 

Forrás:"Nem lehet megunni"c. reklámválogatás

Képek:internet

melica képe

Kedves Zsuzsi, ismét nagyon jól sikerült az összeállítás, gratulálok, nagyon élveztem a képkockákat nézni és vártam, hogy elinduljon a reklám..!

Az elején írt kommenteddel viszont most egy fél mondat erejéig nem értek egyet.

Az igaz, hogy ezek a mai reklámok szörnyűek! Szó szerint belesulykolják az emberbe, hogy ha nem ezt veszed, használod, eszed, iszod, kened magadra, akkor sosem leszel olyan csinos, dús hajú, fiatal, gazdag, mint amilyen a 18 éves főiskolás lány a reklámunkban, hiszen nézd, ő is ettől a terméktől ilyen gyönyörű!!! Nekünk ezt sugallják ezek a reklámok. De a gyerekeknek nem. Én látom a saját két és féléves kisfiamon, hogy ugyanúgy viszonyul a reklámokhoz, ahogyan Te is gyermekkorodban, és én is. Abbahagyja a játékot és addig tapad a képernyőre amíg tart a reklámblokk! Mi is ilyenek voltunk, ők is ilyenek. Nekik ugyanúgy csak színes, vidám, pörgős kis jelenetek, mint amilyeneknek mi láttuk a régi reklámokat. A tartalom változott, sajnos, de a gyerekeink ezt most még nem tudják, nem értik. Nem is kell. Legyenek csak gyerekek, amíg lehet. Maradjanak ki a hazugságokból, félrevezetésből amíg csak lehet.

A mi gyerekkorunk minden szempontból jobbnak tűnik, mint az övék. Édességek, reklámok, az oktatás minősége, stb. mindent visszasírunk. Az a miénk volt.

Ez most az övék. Nekik ez a szép. És tőlünk szép! Mi szépítjük meg az életüket, nem pedig a csinos néni a legújabb samponnal a fején! Mint ahogy nekünk is a szüleinktől és a világtól kapott szeretettől szépült meg a gyerekkorunk, nem pedig a reklámoktól. Azok csak segítenek felidézni a szép pillanatokat, a pillanatokból pedig percek, órák lesznek, és végül megszépül az egész.

Öregszünk? :)

krajzsuzsa képe

Ismételten köszönöm a gratulációt,hozzászólásodat,valamint az őszinteségedet!!!:)

Az én fiam is(aki 6 éves lesz)imádta a reklámokat kisebb korában(mostmár nem annyira).Valószínűleg nekik tényleg ez a jó most!

Viszont kíváncsi leszek rá,nekik mi lesz a véleményük 20-30 év múlva!Talán az,ami nekünk most...:)Majd a blogjukból kiderül...ha csinálnak valamikor...:)

További szép napot!

Üdv:krajzsuzsa

 

melica képe

:))

Olyan sok közös van bennünk! Látod, az a 6 év nekünk még nem számít (ennyi van köztünk). És ettől vagyunk mi retrósok olyan eredetiek szerintem. Ha ma megkérdezünk pl. egy 18 évest az utcán, hogy szívesen barátkozik e egy 12 évessel, kiröhög. Mert nem nézik őket szinte semminek. De mi még tudunk együtt örülni egy jó pár évvel fiatalabbal vagy idősebbel, mert van ami összeköt minket.

Remélem a mi gyerekeinket is összeköti majd az a figyelem és ragaszkodás, ami sajnos már kihalófélben van a mai fiatalokból, de én hiszek abban, hogy ránevelhetjük a csemetéinket!

retroq képe

Szerintem mindkettőtöknek igaza van valahol a régi és a mai reklámokkal kapcsolatban. Viszont én nem emlékszem, hogy beszéltünk volna hüvelygombáról és társairól, a rengeteg reklámozott gyógyszerről (még a nagyi is azt mondja, gyógyszer kell ide nem cukorka..) dehát folytathatnám a sort akár órákon keresztül azokkal a reklámokkal, amik szerintem károsíthatják a mai gyerekeket... könnyen tanulnak, már most rögzül valahol az,amit akár egy 1 órás természetfilmet nézve a National Geographic-on 4x sulykolnak, pl. most a spectrum megy épp: vegyél fel hitelt mert az neked jó (még mindig...) advill ultra, orrspray gyerekeknek is. Strepsils... annyiba kerül, hogy annyiért már jó minőségű mézet lehet venni akár és még a Spektrum hagyján... az sem probléma, ha pont gyerekblokk van hétégén. Mondjuk nem reklám téma, de attól is kivagyok, hogy 12-14-es karika van olyan filmeken, amikben pl. halommá lövik az embereket, de ha mutatnak egy fél mellet az már 18...

Mi annó gyerekként gyerekcipőben járó reklámokat néztünk...

Minden jót!

Az igazat megvallva nem öregszünk, csak az volt az amit megszoktunk. Abban az időben amikor ezek a reklámok futottak itthon, külföldön már teljesen más felfogás uralkodott. Hozzánk ez bizonyos körülmények miatt csak a 80-as évek második felére tudott lassan begyűrűzni. A legtöbb Sas reklám, ha kielemezzük gagyi. (tudom ez szentségtörés, én is elnevetgélek rajtuk) de mind megvalósításban, mint marketinges szemmel nem állja meg a helyét. Emlékezzünk csak a híres-hírhedt "Sebaj-jövünk" reklámra. Kultikus figurák, hatalmas szövegek, csak éppen a végén lemarad a telefonszám. Hiba, és ilyen hibáktól hemzsegtek ezek a reklámok. És miért tehették meg? Mert nem volt konkurencia. Nem volt más, önálló tárgyaknak készítettek reklámot, melyeknek nem volt ellenfele a piacon. És ilyenkor ellaposodik, ellustul az ember. Hobbiból lehet reklámokat készíteni a semminek, mert valljuk be legtöbbjük a semmit reklámozta, vagy olyan dolognak amit amúgy sem kellene reklámozni, mert esély sincs mást választani, pl tejipari vállalat, vagy leo fagylalt, esetleg a szerencsétlen wc-s reklám.

 

Nyilván az emberek nagy többsége azért fordul ezek felé nosztalgiával, mert akkori életét idézik, és mert akkor szinte nem is kapott mást. Az ingerkörnyezet sokkal kisebb volt, ezek a reklámok jelentették azt a fajta piaci - ál piaci - versenyt, ami nem létezett. Így folyamatosan pörgethették őket a tv-ben, az emberek pedig dúdolták és szerették, mert tényleg olyanok, hogy szeretni lehet őket, és mert nem volt egyszerűen tudomásuk arról,hogy lehetne mást is választani. Mert nem is lehetett.

 

Szóval nem lett több a reklám, csak a termékkínálat nőtt meg. Nem rosszabbak és nem jobbak a mai reklámok, mint az akkoriak. Egyszerűen más környezeti kihívásokra más válaszokat adnak.

"Ági van(azaz volt:))" Tehát van.

 

http://www.agiszorp.hu/

krajzsuzsa képe

Köszönöm a tájékoztatást,erről még nem hallottam,de mégcsak nem is láttam:))

Ezek szerint Ági tényleg van!!

Üdv!!

NGA képe

Érdemes a youtube-ot mazsolázni, hogy milyenek voltak a 80-as években a reklámok nyugaton:

 

Pepsi New Generation 80s

 

http://youtu.be/Mg_ZLGpo5tE

 

Na mi ettől hihetetlen messze voltunk.

Ez teljesen igaz, viszont pont a 80-as évek közepétől szivárognak be egyes termékek reklámozására nyugaton készült reklámok.

 

Íme néhány

 

Nívea reklám

 

http://www.youtube.com/watch?v=skulpU7p0kI&feature=plcp&context=C3128783UDOEgsToPDskK2ApWsmJYGGASu8DXtO7BW

 

Lee Cooper reklám

 

http://www.youtube.com/watch?v=KkPoxpWKzgA&feature=plcp&context=C32c3149UDOEgsToPDskL4sqgpIdxcgn-z-y7MyNQU

 

Ezt a levi's reklámot 88, 89-ben nyomatták rengetegszer

 

http://www.youtube.com/watch?v=2RKp1P2S2qs

 

Ez a Wrangler reklám 86, 87 körül ment a tv ben.

 

http://www.youtube.com/watch?v=f3h5c8G015E

A legelső magyar Pepsi reklám nagyjából a 70-es évek végéről. Kiemelkedik a korabeli magyar reklámok közül, szinte már nyugati színvonalú.

 

http://www.youtube.com/watch?v=VmDELOAavpc&feature=plcp&context=C3c46df5UDOEgsToPDskI2nONyO7mun6D0WDHkzhyw

dollerakos képe

Nekem mind a mai napig ez a kedvencem:

 

http://indavideo.hu/video/Regi_reklamok_-_Casco-t_akarok

 

De volt (vagy nem volt) egy Erika-porszívóról szóló reklám is, enyhén szólva sikamlós szöveggel. Viszont sem Erika-porszívót és pláne a reklámot sem láttam. Az egymásnak ellentmondó részletek itt:

 

http://galm.blog.hu/2008/12/30/erikaval_szivassa_ki

 

http://amindenit.blog.hu/2012/04/23/ne_verje_ki_ne_razza_ki_de_akkor_kivel_szivassa_ki