Elkapott a gépszíj


tra2.jpg

Napokban találtam néhány képet, amit kb. két éve szkennelhettem be. Sajnos elfelejtettem a könyv címét, de valamilyen mezőgazdasági témájú lehetett. Két kép keltette fel az érdeklődésemet. Az egyik HSCS traktor (amelyről már volt fenn kép a retronom.hu-n), a másik a Hofherr gyárban készült kép. Utána jártam a neten és kiderült, hogy Magyarország egyik legnagyobb gépgyáráról van szó. Ők gyártották a HSCS traktort is. Jobban szemügyre véve a gyárat tényleg az a traktor van rajta. Engem is elkapott a gépszíj és elkezdtem tovább keresgélni.


RÁBA Gépgyár, 2003 Forrás:http://hampage.hu/trams/vvverseny2003/index.html

A gyárat 1948-ban államosították és 1950 körül átnevezték DUTRA Vörös Csillag Traktorgyárrá. 1978-ban a RÁBA leányvállalata lett. Hofherr Albertről elnevezett utcán található kispesten, aki elvileg Hofherr Mátyás cég alapító fia. Az 1900-as évek körüli infók már elég zavarosak neten.



Hofherr és Schrntz 1900 Forrás: http://vmek.oszk.hu/01900/01905/html/index1539.html

Az osztrák származású Hofherr Mátyás először csak fiók üzemet nyitott Budapesten, majd később gyárat alapított. 1901-től már gyártás folyik kispesten és később Hofherr-Schrantz-Clayton-Shuttleworth részvénytársasággá alakulnak. Innen jön a HSCS traktor elnevezés.


HSCS traktor Forrás:http://www.mezogazdasagimuzeum.hu

1924-ben a gyár elkészíti az első nyersolajjal működő traktort, ez lesz a köznyelvben Hofherr-tarktor. Sajnos én már erről lemaradtam. Nekem a Hofherr elnevezés nem mondott semmit. Gondolom a HSCS traktorokat a 60-as években gyártották, de később eltűntek. Vagy más nevet kaptak?



Hofherr-Schrantz-Clayton-Shuttleworth kukoricdaráló Forrás: http://www.startapro.hu


Gépgyár lévén nem csak traktort gyártottak. Aukciókon még lehet találni kukoricadarálót, szőlőprést, stb. Keszthelyen van egy állandó kiállítás a Magyar Mezőgazdasági Múzeum Georgikon Majormúzeumában a Hofherr gyárról, ahol biztos még több dolgot lehet látni.

Végezetül pedig egy hír:
Jelenleg a nagy múltú gyár a Rába Kispest Öntöde és Gépgyár néven fut és felszámolás alatt áll:
"Nyilvános pályázati eljárás a felszámolás alatt álló Rába Kispest Öntöde és Gépgyár Kft. egyes vagyontárgyaira - 2007.09.13. http://www.kozerdeku-hirdetmenyek.hu"

Az ott a képen nem kukoricamorzsoló véletlenül?

de igen. jó . látom a táblát!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

leguan képe

csodálatos oldalt találtam:

http://totalcar.hu/magazin/szerelem/gepfeszt/

Ez a gyár volt a Vörös Csillag Traktorgyár.
A 3-as metró az első terv alapján Újpest István tér és a Vörös csillag traktorgyár között épült volna meg, később a tervekben már csak a Határ út szerepelt végállomásként.
forrás: http://hu.wikipedia.org/wiki/3-as_metró

TEHÁT nemcsak északon nincs kész teljesen (az észuak-déli 3as metró),hanem délen se,a rendszerváltás után 25évvel sem (tervezése után min 65-70 évvel sem) ;-) sőt még a felújítása sem,mert életveszélyes szakaszú sínek is vannak.

1970ben kész volt az 5ös metró és 4es metró terve is,4esnek a FELE lett kész vagy max 2/3ada 44éves késéssel tavaly.(ráadásul b*sznak továbbépiteni közeljövőben legalább Boráros térig eredeti terv szeint, a Keleti Pu utáni szakaszt,nehogy véletlenül teljes szakaszon annyian menjenek,hogy megtérüljön a beruházás).Tényéleg,az 1-es viéllamos átmenő vágánya végre kész lett a Lágymányosi,bocsánat,RÁKÓCZI-HÍDON,aminek már 1995ös átdásakor kész kellett volna ,hogy legyen 20évvel ezelőtt?

"Biztos jó munkásember" S.Balázs Szfvárról Vénülő RETROgyűjtő