Szombathely Bagolyvár ugyanaz és mégse...
Feribá, 2009, január 23 - 17:08
Forrás:
Saját képeslapgyűjteményből.A két kép érdekessége, hogy az egyikről kiretusálták azt a feliratot, hogy " NAGY ISTEN! ÁLDD MEG A MAGYART!" Mivel az épület /Szombathelyi Bagolyvár/ a hatvanas években úttörőház volt, mégsem lehetett, hogy ez legyen ráírva!? Feribá
»
- A hozzászóláshoz regisztráció és belépés szükséges
- Thumbnail
Szombathely
Szombathely
Találat: 2
Találat: 2
Szombathely - szövetkezés,erő
Ismeretlen évjárat
Ismeretlen évjárat
Szombathely Betonzászló.
1970-1979
1970-1979
Szombathely égő Volkswagen bogár
Találat: 2
Találat: 2
Szombathely Ferences templom
1940-1949
1940-1949
Szombathely Fő tér
Akkor és Most
Akkor és Most
Szombathely Fő tér
1970
1970
Szombathely Fő tér
Találat: 6
Találat: 6
Szombathely Fő tér
Találat: 2
Találat: 2
Szombathely Fő tér
1930-1939
1930-1939
Szombathely fogyó tejüzem
Akkor és Most
Akkor és Most
Szombathely középkori pecsétje
Ismeretlen évjárat
Ismeretlen évjárat
Szombathely Köztársaság /Fő/ tér
1950-1959
1950-1959
Szombathely Savaria tér
1980-1989
1980-1989
Szombathely Széchenyi utca
Találat: 2
Találat: 2
Szombathely Szovjet hősi emlékmű
Ismeretlen évjárat
Ismeretlen évjárat
Szombathely vásárcsarnok
Akkor és Most
Akkor és Most
Szombathelyi Állami Áruház
Találat: 2
Találat: 2
Szombathelyi Borostyánkő Áruház
Találat: 10
Találat: 10
Szombathelyi emlék
Ismeretlen évjárat
Ismeretlen évjárat
Szombathelyi halbolt volt neonja
1980-1989
1980-1989
Szombathelyi Halbolt akkor...
1980-1989
1980-1989
Szombathelyi Halbolt meglévő neonja
Akkor és Most
Akkor és Most
Szombathelyi Halbolt most...
Akkor és Most
Akkor és Most
Szombathelyi Lokomotiv Sport Kör
1930-1939
1930-1939
Szombathelyi Markusovszky kórház
Ismeretlen évjárat
Ismeretlen évjárat
Szombathelyi műanyag bolt
Akkor és Most
Akkor és Most
Szombathelyi műszaki bolt
Akkor és Most
Akkor és Most
Szombathelyi rövidáru bolt
Akkor és Most
Akkor és Most
Szombathelyi strandfürdő
Találat: 4
Találat: 4
Szombathelyi strandfürdő plakát
1930-1939
1930-1939
Szombathelyi strandfürdő úszónő Feribá képén
Ismeretlen évjárat
Ismeretlen évjárat
Szombathelyi tél
Ismeretlen évjárat
Ismeretlen évjárat
Szombathelyi Tipp-Topp cipőszalon
Akkor és Most
Akkor és Most
Szombathelyi üvegbolt
Akkor és Most
Akkor és Most
Szombathelyi villamos
Találat: 7
Találat: 7
Szombathelyi villamos egy telepen
1970-1979
1970-1979
Szombathelyi villamos vonaljegy
1970-1979
1970-1979
Szombathelyi villamosról
Találat: 2
Találat: 2
A felhők elbárányosodtak..
Nofre
Feribá
Így van, ezért nem tettem fel a kérdést, hogy mi a különbség a két kép között. Mert mikor beletúrtak, más felhőket tettek rá. Pedig akkor még nem is volt fotoshop! A két fotó pedig UGYANAZ!
Ez teljesen két különböző felvétel.Csak jól meg kell nézni.
"Ez teljesen két különböző felvétel."
helyesen: Ez két teljesen különbözô felvétel.
Bocsánat.
Bendegúz
Igazad van!!! :)))
Köszi
Hát igen, de a feliratok eltávolitása egy régi bevett gyakorlat, már az egyiptomiak is gyakorolták és nálunk is müködött a közelmúltban. Mára alábbhagyott mert már nem maradt eltávolitandó felirat..De most a képről vagy az épületről távolitották el?
Feribá
Ez totál ugyanaz a kép! Két időpontban ugyanabból a szögből te két egyformát nem fotózol az tuti. A képbe belenyúltak, természetesen retusálták. Később, mikor Úttörőház lett, a feliratot is leverték!
Igazad van!:) Én is így gondoltam,(csak az elején egyetlen képről volt szó,és a retusálásáról)hogy az épület ugyanaz,csak a két kép nem. Szögben és ídőben. Nem a kép van retusálva,hanem az épület renoválva,és máskor (körülbelül) ugyan onnan fényképezve.Én csak ezt akartam hangsúlyozni.Azért nem egyeznek a felhők,és az épületen sok más. Nem azért mert törölték a képről! Nem kötözködésből írtam,csak megjegyeztem.
Bocsi!
Egy képről van szó, 2 példányban, az egyik retusálva.
Ízdokinak igaza van 2 azonos kép, az egyik retusálva. Nagyítva láthatod, hogy a feliratot kartondarabkával kitakarták. Én sokat nagyítottam (laboroztam), tudom hogy kell ezt csinálni. Felhőt is lehet mást készíteni. /Csak annak mi volt az értelme...?/ Semmi sem kötekedés ami a képekkel kapcsolatos, beszéljük jól ki! Én pld. semmi különbséget nem látok sem az épületen, sem a növényzeten! Hogy az egyik képeslap sötétebb? Kicsit többet volt a hívóban... Feribá
Az emeleti jobboldalon nézd meg a diszítéseket. Miért virítanak,és a másik képen nem.De szó se róla,nagyon jó,talányos:)
Egymásra raktam PS-ben, és teljesen egyezik, nincs nyújtva, csak a felirat, és az ég retusálva. Ime a két kép egymáson, a felső 40% átlátszósággal. Aki nem hiszi, próbálja ki.
Mind a két kép jobb oldalán lévő tuják vagy fák szerintem azonosak,egy méretűek,és egy vonalban vannak.(húzz egy függőlegest) Ha ez igaz,csak akkor érdemes a többit is megnézni.A "függőnket" ha továbbvisszük bal felé,egyre nő a távolság a két kép között,oly annyira hogy a "kiradírozott táblánál" már jó nagy (kb.1 cm.)távolság van.Ezért irtam amit irtam.Az lehet,hogy én más képeket látok?
lgp
Én PS-ben raktam egymásra, és fedik egymást. A minimális torzuls lehet a retus utáni újrahivástól, a két előhivó állvány, lencse különbözőségétől stb. A két képet kapcsolgatva semmiféle olyan eltérés nem látszik, ami arra utalna, hogy nem azonos a két kép. Egyébként nekem is kellett viszonylag sok képet retusálnom kézzel, és nem nagy kunszt. Az ember egy idő után egészen belejön.
annyit kérdeznék:Az alsó képen bal oldalon látszik egy torony.A felsőn viszont csak a fele látszik.Így van ez nálad is???
Más a képkivágás, vagy a szkennelés, ennyi.
...nem ezt kérdeztem,hanem azt!!Csak azért,mert már az is lehet,hogy nem is egy képről beszélünk.Tehát:A felsőképen csak a fél torony látszik az alsóhoz képest?
Na elmondom mit tettem jó?
Behivtam a képet Photoshopba. Kivágtam a felső képet, és ráhelyeztem az alsóra egy új layer-en. A layer áttetszőségét 50%-ra vettem, ezzel a két kép látszott egymáson. Az alsóképet kékre, a felsőt pirosra szineztem, igy az eltérések is látszottak. A képet beállitottam ugyanarra a méretre, mint az alatta levő és elforgattam. Semmiféle torzitást nem alkalmaztam. Majd képeztem egy flatten layert, megvágtam szűkebbre a képet, hogy ne legyen akkora, és a kész képet lementettem, majd ide baraktam. Remélem érthető voltam. Ezek alapján nem értem mi a baj a toronnyal.
...mindent értek.A torony is oké.Ü:lgp
Ezzel a totális bizonyítékkal végleg lezárhatjuk a kétkedések sorát! Feribá
Ezzel a módszerrel viszont van látható különbség.
Feribá
Bizonyára látszik, hogy politikai okok miatt a képeslapot újra ki kellett adni, immár felirat nélkül. Ezért a képeslapot készítő nyomdász a feliratot kitakarta, miközben "megbillent " a gépe, vagy pár milliméterrel másabb kivágást alkalmazott és létrehozta az új retusált képet. Hobbyból még egy kis felhőképet is változtatott és ezt képeslapon kiadták. A két kép azonban ugyan arról a negatív kockáról készült! Szerintem!
/A behúzott vonalak eltérése NE tévesszen meg! Az alsó kép kicsit ferdén lett szkennelve...:-)
...mivel én húztam a vonalakat. De behúztam vízszintesen is,és minden behúzott vonal párhuzamos.Így kizárom annak lehetőségét,hogy az alsó kép ferdén lett szkennelve. Nem erősködni akarok,de azt sem értem,hogy ha egymásra lett helyezve a két kép,hogy lehet az hogy nem látni különbséget,azaz teljesen fedik egymást. Ha erre kaphatnék választ,nagyon megköszönném. Ugyanis ez van irva az alábbi idézetben:Én PS-ben raktam egymásra, és fedik egymást. A minimális torzuls lehet a retus utáni újrahivástól, a két előhivó állvány, lencse különbözőségétől stb. A két képet kapcsolgatva semmiféle olyan eltérés nem látszik, ami arra utalna, hogy nem azonos a két kép. Egyébként nekem is kellett viszonylag sok képet retusálnom kézzel, és nem nagy kunszt. Az ember egy idő után egészen belejön.
»
Feribá
Szóval a titok ott lappang, hogyha megnézed a két kép KÖZÉT akkor látszik, hogy az alsó kép jobb sarka lejjebb van. Szkenneléskor elcsúszott... Ebből adódik a vonalak elcsúszása. De hát várjuk meg a többiek mit szólnak ehhez!
A évszak és az árnyék szöge ugyan az, de az alsó sokkal részletesebb és kontrasztosabb. Szerintem egy állványról több fotó készült a változó felhő és fényviszonyok mellett, aztán a legnapfényesebbet kiretusálták. Ez már örökre titok marad.
Csak az a baj hogy a fényképész elmozdította a gépet felfelé és balra, vagy nem egyformán vágták le a kép szélét.
Mire használják most ezt az épületet? Egy mostani állapotokat mutató kép is elférne a kettő régi alá, nem?
András
http://muemlekem.hu/muemlek?id=9375
Szerintem 2 azaz kettő képről van szó.A képek jobb szélén lévő magas bokrok mind a két képen egyformák,egyforma az alakjuk és a magasságuk.A bokroktól balra haladva megfigyelhető,hogy az alsó kép vizszintes irányban"szűkül"vagyis a középen lévő torony már a felső toronyhoz képest jobbra el van tolódva.Tovább haladva további jobbra tolódás figyelhető meg,a bal oldalán az alsó képnek már olyan részletei is láthatóak, amelyek a felső képen nincsenek.Hogy milyen távolság különbség volt a képek és a gép között a felvételek készitésekor,azt így megállapítani nem tudom,de a képeket nézve az elfogadható,hogy a második felvételnél a gép pár centivel hátrább volt az első felvételhez képest.De az sem kizárt,hogy a "felhőtlenebb" időjárásnál használatos előnyösebb blendenyílás használatának eredménye,mivel az alsó kép részleteiben is jobbak. Végezetül szerintem a két kép nem egy időben készült.Űdv:lgp
Feribá
Régebben én is laboráltam, magam nagyítottam le a képeket és tudom, hogy ugyanazt a képet hányféle módon lehet előállítani. Elég csak kicsit megemelni, vagy közelíteni a nagyítógép lencséjét és máris más lesz a kivágás.
De a végső bizonyíték az ÁRNYÉK!
Ahhoz, hogy az árnyék két különböző időpontban készült képnél ugyanoda essen, akkora véletlen kell, ami nincs is. De itt nem is az volt a cél.
A lényeg, hogy a "klerikális" feliratot eltüntessék egy már forgalomba lévő lapról: a szöveg eltüntetése és egy kicsit más felhő odavarázsolása pedig egyszerű kis labortrükk!
...tudom,hogy Feribá milyen felszereléssel,és szakmai szinten művelte anno a fotózást.Ennek ellenére számomra nehezen elképzelhető,hogy a képek "vízszintes irányú megnyújtása"és az égbolt "cseréje"egyszerű,nagyító alatti manipulálással vagy szakmai trükkel megvalósítható volt,főleg ha az akkor létező technikai felszerelést nézem.Persze ez csak saját vélemény.
lgp
KedvesIgp!
Egész biztos lehetsz: ugyanazon felvétel manipulált változatáról van szó!Feribá'
Érdeklődéssel olvastam a pro és kontra bizonyítékokat: annyi időm nincs, hogy magam is ellenőrízgessem, kinek van igaza.
Magam is laboráltam annak idején: ha a nagyítógép lámpaházát vagy a papírt tartó keretet megdöntjük akár pár fokos mértékben, úgy "nyúlik a kép" tetszőleges irányba, hogy öröm nézni! Ezután már csak mélységélesség stb. megoldása marad.
bfonok
A felhőknek az a tulajdonságuk, hogy rohangásznak az égen. A fotós felrakta a gépét egy állványra oszt öt-tiz perc alatt csinált egy pár képet. Annyi idő alatt az árnyékok még nem változnak számottevően, de a felhők jönni-menni tudnak, beborul-kiderül, felhős-napos akár már öt perc alatt is. A gaz bitang klerikálisok feliratát meg kiretusálták vagy kitakarták. Nem olyan bonyolult ez az ügy.
Ahol lakom Hajdúnánáson a 70-es 80-as és a 90-es évek legelején volt egy Bagolyvár nevű kocsma. Anno a fiatalok itt kezték az estét,és utánna mentek a Művház,vagy a Fa-Fém diszkóba (később Halido)szórakozni.Sajnos a 90-es évek elején a bagolyvárat felgyújtották,és teljesen kiégett(sokáig úgy is állt).Ha a kedves retronomos látogatók valamelyike járt már itt,esetleg szórakozott a fenti valamelyik diszkóba,kérem írja le az élményét.A Halido híres diszkó volt még Pestről is jöttek a bulizni vágyó fiatalok.Később képet is rakok fel róluk.
Máró Attila